Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Hvordan får vi de nyuddannede til at blive i folkeskolen?
Vi har svært ved at fastholde de nye lærere i faget. Praksischok får skylden. Kan et nyt fag afhjælpe dette?
Når man taler med nyuddannede lærere, og når man læser undersøgelser om, hvorfor nyuddannede forlader folkeskolen hurtigt igen, er der en ting, der går igen. Praksischok. De nyuddannede beretter om, at det, der får bægeret til at flyde over, er manglende viden om, hvordan man skriver aulabeskeder, afholder forældremøder, skole-hjemsamtaler, skriver indstillinger til ppr, håndterer vrede, spørgende, insisterende forældre. Hertil kommer store udfordringer med klasserumsledelse, hvordan man laver en hel årsplan, hvad man gør, når man finder ud af, den var alt for ambitiøs osv
Stort set alle efterspørger mere praktik, følordninger eller et ekstra år på uddannelsen, hvor man er på en skole. Jeg har hørt det, fra jeg startede på seminariet i 1996. Siden da er praktikken formindsket og lærernes tid til at tage sig af en nyuddannet kollega er svær at få øje på. Hvad skal vi gøre? Vi er nødt til at tænke nyt. Vi kan ikke undvære de nye kolleger.
Folkeskolepraksis
Det er på tide at indføre et nyt fag på 4. år: Folkeskolepraksis.
Faget skal varetages af praktikere fra folkeskolen og af kommunikationsfolk.
Da jeg var elev i et pengeinstitut, havde vi flere kursusdage i kommunikation. Hvordan gør man helt konkret, når en kunde bliver vred? Hvordan starter man et kundemøde? Hvordan formulerer man et kundebrev osv. De kurser blev guld værd, da jeg startede som lærer.
Noget lignende skal ind i det nye fag. Hvordan kommunikerer man i tale og på skrift, når man vil opnå dette eller hint. Hvad siger dit kropssprog? Her må der gerne være såvel teori som praksisafprøvning i form af filmede øvelser, der efterfølgende diskuteres.
Ligeledes skal der være undervisning foretaget af skolelærere i, hvordan man besvarer aulabeskeder ud fra anonymiserede konkrete beskeder fra forældre, hvordan man skriver forældrebreve og hvordan man holder forældremøder og skole/hjem samtaler.
Klasseledelse er et vigtigt redskab. Det er spørgsmål, der altid kommer fra praktikanterne. Hvordan skaber du ro? Hvordan laver du grupper? Hvordan indretter man lokalet, så tingene fungerer?
Årsplanlægning bør også være en del af faget. De studerende er rigtig gode til at lave forløb. Men de har aldrig lært at lave en plan for et helt skoleår. Hvordan sikrer man sig, man får det hele med? Hvad skal vægte mest og hvilken rækkefølge er det smart at gøre tingene i?
Det sidste, der bør være med, er lidt om, hvordan man gebærder sig på som lærer. Hvordan er det at være rollemodel? Hvordan er man autentisk uden at være indoktrinerende? Hvad skal man tænke over i sin opførsel og påklædning?
Jeg tror oprigtigt på, at et fag/kursusmodul, der indeholder ovenstående, kan være med til at reducerer nogle af bumpene på vores nye kollegers vej.
Mangler jeg noget i mit nye fag? Skriv endelig på i kommentarsporet