Blog

Hvem skal bestemme, hvad vi skal lave i år?

Et nyt år ligger næsten jomfrueligt foran os. Hvem skal bestemme, hvad der fyldes i det? Og hvad skal jeg fylde på bloggen?

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvem skal bestemme underemnerne i år? Eleverne eller mig? Som oftest har jeg valgt. Tidsrammen er ikke til, jeg kan nå at lave forløb, som eleverne bestemmer overskriften på.  Efterhånden har jeg dog fået opbygget et stort arkiv af underemner til mine forløbsoverskrifter: "Leveregler", "Religion i Danmark", "Kristendom i Danmark" og "Godt og ondt". Underforløbene er forholdsvis nemme at opdatere med en ny kilde eller en ny diskussionsvinkel, så det kan nås i forberedelsestiden. Så nu er tiden til, de skal have lov at bestemme lidt mere.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Eleverne får ikke lov at vælge frit på alle hylder. Men de får lov at bestemme, om vi ex skal arbejde med abort, aktiv dødshjælp eller organdonation, som det ene underemne under "leveregler". Jeg bestemmer, det andet emne er "Når Gud laver reglerne".  At det formentlig betyder, at jeg kommer til at lave tre forskellige opgivelser i de tre 9. klasser, er der jo ikke noget at gøre ved.

I år sker der også lidt nyt her på bloggen. Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver Lars A. Haakonsen og jeg vil tage udgangspunkt i de tre fags snitflader. Hvor har vi emner, der overlapper hinanden? Hvordan kan vi lave enkeltfaglige undervisningsforløb, der også er tværfaglige? På tegnebrættet har vi lige nu forløb om aktiv dødshjælp, menneskerettigheder og reformationen. Tanken er, vi hver især giver jer nogle vinkler ind i emnet, som kan behandles  og opgives i de enkelte fag, men som for eleverne vil give en god sammenhæng. Vi vil gerne høre fra jer, hvis I har nogle emner, I gerne vil have belyst med forskellige kulturfagsvinkler.

Der venter jer også noget undervisning i organdonation, ungdomslivet i religionerne og lidt om sommerens besøg på et helt fantastisk interaktivt bibelmuseum. 

Jeg ønsker jer et rigtig dejligt skoleår.