Læs mere fra bloggen: Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Find dine kilder i dagspressen
Den daglige nyhedsstrøm kan være en guldgrube af kilder til forløb, der ellers kan være svære at gøre aktuelle
Jeg har en daglig rutine. Jeg tjekker de store avisers hjemmeside, dr.dk og tv2.dk. Ikke kun få at få et nyhedsfix, men for at finde artikler og indslag, jeg kan bruge i mine forløb. Ikke at jeg nødvendigvis arbejder på et forløb, der skal bruges lige her og nu. Nærmere til forløb jeg allerede har, der kunne trænge til nogle mere aktuelle kilder.
I 8. klasse kører jeg som oftest fem forløb og i 9. fire. Jeg vælger dem ud fra min "forløbsbank", der efterhånden rummer en del større og mindre forløb. Herudover har jeg samlet en større kildebank med kilder, der ikke helt hører til noget endnu, men som vil kunne bruges, når jeg finder lidt mere.
Kristendommens historie
Umiddelbart er der et kompetencemål og måloverskrift, der ind imellem udfordrer mig, når det gælder om at finde gode kilder. Det er området kristendommens historie. Ikke hvad angår delen med kristendommens udvikling, nej derimod den anden halvdel af målet, der handler om folkekirken. For hvor finder man de interessante kilder om, hvordan folkekirken har udviklet sig, som passer til elever i 8. og 9.? For nogle år siden kom Under samme himmel 9 i en ny udgave. Her er der et afsnit om retninger i folkekirken og om nye ritualer. Her har der været noget grundlæggende at hente. Men det er ikke helt nok. Jeg vil gerne have nogle andre kilder.
Der var noget at hente på dr.dk i sidste uge.
Kvindelige præster
Debatten var i gang. Ligestillingsloven gælder ikke i folkekirken hvad angår ansættelse af præster. Det er tilladt udelukkende at ville ansætte mænd. I flere af artiklerne var en lille film på seks minutter, hvor man kommer omkring Paulus, ordinering af de tre første kvindelige præster i 1948, frem til i dag, hvor kvindelige præster fortæller om nogle af de oplevelser, de har haft i folkekirken.
Kilden kan bruges til flere ting. Man kan sammensætte med kilder omkring homoseksuel vielse og grundloven. Hvilke rettigheder har staten til at lovgive om kirkelige anliggender, og hvornår vælger den at bruge denne ret? Eller hvad er vigtigst - religionens dogmer eller samfundets normer?
Den kan bruges til et historisk kritisk blik på Bibelen. Hvordan blev den sammensat og ud fra hvilke normer? Hvordan har bibeltolkning påvirket den kristne levemåde de sidste 200 år?
Kilden kommer ind i min årsplan i år sammen med en kilde fra sidste år, hvor et menighedsråd ikke ville ansætte en homoseksuel præst og med Grundlovens § 66. Så må vi se, hvor diskussionen om religion og stat bringer os hen.
Herunder link til artikel, hvor klippet indgår i