Læs mere fra Folkeskolens tysk- og franskrådgiver:
Ordførernes respons på spørgsmålet om senere sprogstart
... eller mangel på samme.
For lidt over en måned siden skrev jeg et blogindlæg om et af elementerne i den nye skoleaftale, nemlig det, at man vil udskyde starten på tysk og fransk fra 5. til 6. klasse. Dette undrede mig, for der er gode erfaringer med den tidlige sprogstart. Erfaringer, som hænger godt sammen med forskning om sprogindlæring.
I forlængelse af min undren skrev jeg til partiernes uddannelsesordførere, for de måtte da have en holdning til dette tiltag. Nogle af ordførerne gjorde mig opmærksom på, at det ikke var deres område. De opfordrede mig til at sende mine spørgsmål til andre ordførere. To sendte min mail videre af sig selv. I alt nåede min mail ud til cirka 16 mennesker. Fra 6 af dem kom intet svar. To havde slået deres autosvar til.
Kun to ordførere kom med det, man kan kalde egentlige svar. Mens det ene svar er mere tydeligt, end det andet, peger begge i samme retning. Det var praktiske hensyn til skoleskema og timetal, der lå til grund for beslutningen. På mine opfølgende spørgsmål kom der intet svar.
Konklusionen må være, at der ikke ligger nogle overvejelser om læring, undervisning og sprog, om fagenes og skolens substans, til grund for tiltaget om den senere sprogstart. Det er udelukkende teknokratiske forhold, der bliver taget hensyn til. At halvdelen af ordførerne slet ikke gør sig den ulejlighed at svare, ved jeg ikke helt, hvad jeg skal synes om. Måske synes de også, at det er håbløst. Eller måske er de bare ligeglade.
Og hvor bliver den demokratiske dialog af?