2024 blev året hvor Notre Dame igen kunne åbne dørene efter den store brænd i 2019.

Bienvenue 2025: Der har været stiv kuling omkring sprogfagene i år

NYTåret banker på. Om lidt skriver vi 2025 og går ind i et nyt år, hvor det giver god mening at skrive NYT med versaler. Meget nyt for sprogfagene står nemlig og banker på døren.

Offentliggjort Sidst opdateret

Et tilbageblik på året, der rinder ud, vil med en meteorologisk metafor endnu engang byde på kraftig vind til stiv kuling omkring sprogfagene. Allerede i begyndelsen af året tog en politiker/skoleleder første initiativ til blæst og proklamerede, at tysk/fransk godt kunne fjernes som obligatoriske fag i folkeskolen.

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Bjarne Czeloth er Folkeskolens tyskrådgiver og Rikke Hjort Hvillum er franskrådgiver. Deres opgave er dele deres refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte dem, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: Du kan skrive til Bjarne Czeloth på bjarneczeloth@gmail.com og Rikke Hjort Hvillum kan du komme i kontakt med på rihh@aarhus.dk.

Så var året ligesom i gang! Senere på året blæste vinden kraftigt videre og tiltog til stormstyrke, da den nye aftale for folkeskolen så dagens lys.

Erfaringer fra praksis og fra forskningen blev blæst omkuld, men kendsgerningen er nu, at den nye aftale for folkeskolen er stemt igennem, og vi allerede fra kommende skoleår 25/26 kommer til at mærke forandringer i praksis i sprogfagene.

Men NYT kommer til, og med den nye aftale så udvikling af nye fagplaner også dagens lys. Lige inden juleferien kom 'Ekspertgruppen for folkeskolens nye fagplaner' med deres anbefalinger. Arbejdet med fagfornyelsen kan nu for alvor få vind i sejlene, og de faglige kommissioner kan operere og handle ud fra anbefalingerne, der inviterer til mere faglig fordybelse til praksisorienteret og virkelighedsnær undervisning, hvor eleverne inddrages mere og har medbestemmelse. 

Det bliver spændende, hvordan det tager sig ud, når det hele står klar til at tage i brug i 27/28.

Når der udvikles nye fagplaner for folkeskolen, så er det klart, at drøftelser om prøver er en nødvendig indsats. Her blev der også inden jul nedsat en ekspertgruppe, der skal bidrage med viden om prøvernes virkning i dag og komme med fremtidige anbefalinger.

Personligt ser jeg frem til at udforske forsøget med gruppeprøve i fransk, som vi har tilmeldt os for både tysk og franskfaget på min skole til sommerens afgangsprøver. Jeg håber, at vi får muligheden for at afprøve formen og dermed forhåbentlig kan være med til at bidrage til, at den kommunikative og funktionelle sprogundervisning og arbejdsform, der praktiseres i klasserummet i hverdagen, netop kan være det, der også afspejles og afprøves i gruppeprøven.

Storm over land med generativ AI var der heller ingen, som kunne lukke øjnene for i det forgangne år, og der er i det hele taget ingen, der længere bare kan kigge på. 

Vi kommer alle til aktivt at skulle forholde os, være nysgerrige og undersøgende i forhold til den nye teknologiske virkelighed. Det er netop vigtigt, at vi nu sammen med vores sprogkolleger på skolerne får sat AI på dagsordenen til vores sprogmøder. Vi får brug for at udforske mulighederne sammen, lære af hinanden, lære af eleverne og sammen med eleverne. 

Sprogfagene skal forholde sig til virkeligheden og dermed være med at vise eleverne, at fremmedsprog er vigtigt, relevant og absolut uundværligt.

Et blik mod Frankrig

Retter vi blikket mod de franske breddegrader, har året i den grad også været præget af kraftig vind, storme og orkaner. Særligt i forhold til den politiske situation i landet. Året har dog samtidig budt på en helt fantastisk OL-sommer i franske omgivelser og en storslået genåbning af Notre Dame.

Gense klip fra 2024 i denne “Rétrospective 2024” fra Courrier international, og brug videoen som opstart i franskundervisningen hos dine ældste elever efter ferien.

Det bliver helt sikkert ikke kedeligt at følge med på sidelinjen i det franske nytår. Sammen med et tilbageblik på året i billeder, er det desuden oplagt at begynde året med at se Præsident Macrons nytårstale, der måske også inspirerer til brug i undervisningen lige efter ferien. Jeg har tidligere skrevet om, hvordan man kan give sig i kast med talen. Hvis man er man mere til kage og fredelige traditioner, så er der også noget at tage fat i lige efter ferien: Året kan begynde stille og roligt med en Galette de Rois.

Om året begynder med politisk fokus, nytårstale eller kongekage, så er der ingen tvivl om, at der venter os et begivenhedsrigt og spændende sprog-år.

Hold den sproglige fane højt, giv fremmedsprogene endnu mere relevans og sammenhæng til virkeligheden ude i jeres praksis, så eleverne kan mærke pulsen, at sprog er sprællevende, giver mening og masser af fed energi!

Très bonne année 2025.