Læs mere fra bloggen: Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
I anledning af 1. maj
Også i Tyskland fejrer man 1. maj. Dagen er en “gesetzlicher Feiertag”, og der er forskellige arrangementer og demonstrationer. Men hvordan står det egentlig til med den socialistiske del af Tysklands historie i tyskundervisningen?
Den 1. maj er en dag, som man lægger mærke til. Rettigheder og muligheder vi har for at leve vores liv er ikke en selvfølge. Nogle har kæmpet for dem, nogle er døde for dem. Derfor bliver dagens vigtighed holdt i hævd og vi fejrer den. Men måske skal vi gøre lidt mere ud af baggrunden for den, så også kommende generationer ved, hvilken betydning dagen har.
Tyskland og socialismen
Man kan godt hævde, at Tyskland og socialismen er forbundet med hinanden på godt og ondt. Ligesom i Danmark var der en arbejderbevægelse, som kæmpede for arbejdernes rettigheder, og det førte til store fremskridt i befolkningens levevilkår. På det teoretiske plan kan vi ikke komme uden om tænkere som Marx og Engels eller aktivisten Rosa Luxemburg. Hitler kaldte sin bevægelse national”socialisme”, og “Sozialistische” Einheitspartei Deutschland mere eller mindre styrede alt i DDR fra 1946 til 1990, hvilket er lang tid for en “demokratisk” republik. Sidstnævnte to ibrugtagninger af socialismen er ofte dem, man stifter bekendtskab med i tyskundervisningen, eller i det hele taget når man beskæftiger sig med Tysklands historie, og det er måske en smule ensidigt.
Socialismen i undervisningen
Det lyder som en parole, men måske er også en anden side af socialismen værd at beskæftige sig med i undervisningen. Som det er nu, får den del af den tyske historie en stedmoderlig behandling i to store undervisningsportaler. I et afsnit om tysk historie under Landeskunde på tysk.gyldendal, springer man direkte fra 1871 til 1933. Man finder ikke noget om arbejderbevægelsen. Der er intet om Marx, Engels eller om Rosa Luxemburg, som blev myrdet kort efter 1. Verdenskrig. Der er forsvindende lidt om folks levevilkår under den industrielle revolution eller i mellemkrigstiden, hvor også de sociale forhold var med til at bane vejen for Hitler.
Hvad kan vi gøre?
Jeg har googlet lidt og fundet frem til nedenstående Arbeitsblatt, som refererer til kapitel 3 i “Sozialgeschichte - Ein Arbeitsheft für die Schule”, hvilket jeg også linker til. Arbejdshæftet er relativt langt og sproget er ikke helt nemt. Men måske kan man bruge udsnit af det som kilde og som inspiration til at arbejde med emnet i de ældre klasser.
Om Rosa Luxemburg har jeg fundet en video og en side, som omhandler hendes liv. Også dem kan man bruge som inspiration til sin undervisning.
Jeg er nødt til at indrømme, at jeg selv ikke har arbejdet med den tyske arbejderbevægelse på den måde endnu. Men jeg er nysgerrig. Er der nogle af jer, der har gjort det? Og del gerne hvordan :-)
https://www.youtube.com/watch?v=PGlW2AuxTEg
https://www.geo.de/geolino/mensch/2024-rtkl-weltveraenderer-rosa-luxemburg