Læs mere fra Folkeskolens tysk- og franskrådgiver:

Tyskrådgiver: Sådan arbejder jeg med valget i min undervisning
Valgdagen nærmer sig i Tyskland. Her er tyskrådgiverens overvejelser og råd til undervisningen.
"Die Qual der Wahl" er en tysk talemåde, som direkte oversat betyder "valgets kval". Talemåden peger på, at det kan være pinefuldt at vælge mellem flere ting. Især når det er gode ting, man skal vælge imellem. Sådan er det ikke nødvendigvis med Bundestagswahl 2025. Her består det pinefulde nok mere i frygten for valgresultatet. Jeg har samlet nogle indtryk om valget og tænkt over, hvordan jeg kan arbejde med valget i tyskundervisningen.
En vis nervøsitet
Der er flere forhold, der gør, at valget, som afholdes 23. februar, er specielt og imødeses med en vis nervøsitet. Omdrejningspunktet for nervøsiteten er i høj grad AfD. Det stærkt højreorienterede tyske parti har på flere måder formået at være i mediernes søgelys. Elon Musk, som efter præsidentvalget i USA lader til at få endnu mere politisk og økonomisk indflydelse, har kastet sin kærlighed på partiet. For nogle uger siden havde han en samtale med AfD’s formand Alice Weidel. Denne samtale indeholdt kontroversielle og faktuelt forkerte påstande. For eksempel at Adolf Hitler skulle være kommunist eller at Weidel og AfD er førende i Tyskland.
Musk siger derudover, at AfD er det bedste håb for Tyskland, og at man har for meget fokus på fortidens historiske skyld. Nu skal man igen være stolt over at være tysker.
Brandmuren er nedbrudt
Noget af det, som har skabt furore i Forbundsdagen er nedbrydningen af den såkaldte “brandmur”. I forbundsdagen har der hersket en form for konsensus om, at man ikke ville arbejde sammen med AfD. Årsagen er partiets beliggenhed på den alleryderste højrefløj. Meget tyder på, at det er alvorligt. Læs for eksempel Spiegels artikel om AfD’s nærhed til andre yderligtgående bevægelser. Artiklen, som jeg linker til nedenfor, er på engelsk. Den tyske version er bag en betalingsmur. Ellers kan man grave sig ned i kontroversielle udtalelser af AfD medlemmer. For eksempel er en anden af partiets fremtrædende politikere Björn Höcke blevet dømt for at gengive paroler fra nazitiden.
I forbindelse med et forslag til stramning af udlændingepolitikken fik Merz’ CDU/CSU støtte af AfD, og mange andre politikere ser dette som en begyndende nedbrydning af brandmuren.
Undervisningsidéer til mellemtrinnet
Logo leverer solid baggrundsviden om politik i Tyskland. På nedenstående link kan man gå videre til det tyske demokratis institutioner. De øverste seks links peger på beskrivelser af eksempelvisl Bundesregierung og Bundesverfassungsgericht. Længere nede kan man præcist, enkelt og kortfattet læse om de forskellige partier, der stiller op.
På baggrund af ovenstående vil jeg dele min 6. klasse op i mindre grupper og lade dem udarbejde præsentationer af institutioner og partier. De arbejder gerne kreativt, så jeg vil bede dem om at fremstille plancher med deres parti. Plancherne skal blandt andet indeholde partiets navn, personer, slagord, illustrationer til partiprogrammet osv.
Til udskolingen
I min 9. klasse vil jeg faktisk også arbejde med Logos materiale. Men med det som afsæt, vil jeg præsentere eleverne for forklaringsvideoer fra Funk.net. Funk.net er leveringsdygtig i mange multimodale tekster, som man kan bruge i undervisningen. Det er ARD og ZDF, som sørger for indhold til 14 - 29 årige. De leverer videoer i meget forskellige længder. En del er omkring en times varighed, men de videoer, jeg linker til nedenfor, er på omkring et kvarter. Hvis man klikker på linket, rammer man valgprogrammet for Bündnis 90/Die Grünen. Under videoen er der links til CDU/CSU, AfD, FDP og Die Linke. SPD og BSW er der ikke endnu, men mon ikke de er på vej.
De forskellige videoer lægger igen op til gruppearbejde. Her kan hele klassen arbejde med én video, hvor man deler videoen op i mindre afsnit til grupperne, eller de forskellige partiprogramspræsentationer tildeles enkelte grupper. Hvis man ser videoerne på youtube, kan man under videoen læse en kort beskrivelse af indholdet, samt en indholdsfortegnelse, som man kan bruge til opdeling.
Risici for demokratiet
I mine forslag til arbejdet med det tyske valg fokuserer jeg ikke særlig meget på AfD, selvom de første afsnit af blogindlægget i høj grad handler om partiet og den måde, de andre partier reagerer på det. Imidlertid synes jeg, at det er vigtigt at forholde sig til bevægelsen mod højre og de risici, demokratiet er udsat for. Som satiresiden Der Postillon lader en fiktiv historiker udtale: “Det er totalt praktisk, at alt dette nu gentager sig” (om nationalsocialismens fremmarch i 30’erne).
Ifølge folkeskolelovens paragraf 1, stk. 3, skal folkeskolen “...forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre”, mens tyskundervisningen blandt andet skal “give eleverne grundlæggende viden om kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande og derved styrke deres internationale og interkulturelle forståelse.”
Og ved at arbejde med valget i Tyskland kan vi måske netop blive klogere på, hvad der foregik i Tyskland i 30’erne og i international politik i nutiden.