Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Sidst på dagen

“Tysk med 7. klasse i 7. lektion! - hvad gør jeg lige, når vi er trætte og brugte?”.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har de fleste af os nok oplevet. Lige nu venter jeg på skemaet til næste skoleår og lektioner sidst på dagen er ikke lige det, jeg ønsker mig i sprogfagene.

Men vi har nok alle sammen været der på et eller andet tidspunkt og nogle lektioner skal jo nødvendigvis ligge sidst på dagen. Der er fordele og ulemper ved alting og i øvrigt stor forskel på de hold og klasser jeg har haft gennem årene.

Bevægelse og frisk luft 

For nogle klasser skal der ske noget fysisk - der skal være bevægelse og frisk luft sidst på dagen når koncentrationen er på et lavpunkt og energien opbrugt. Jeg har haft succes med lege, udendørs og indendørs, spil og musiske indslag. Min erfaring er bare, at nogle elever ikke holder til alt for megen aktivitet med bevægelse, “støj” og nyt stof omkring sproglæring sent på skoledagen. Med mindre den fysiske aktivitet er nøje tilrettelagt og ikke varer for længe, kan elevernes engagement godt løbe lidt ud i sandet. At vise film sent på skoledagen er heller ikke så heldigt. Det kan godt være, at eleverne synes det kunne være dejligt og afslappende at få lov til at se en tysk eller fransk film i de sidste lektioner, men i virkeligheden kræver det for meget og udbyttet bliver ikke optimalt. 

Ro på

Mange gange er ro og forudsigelighed det bedste sidst på dagen. Et enkelt emne, små enkle grammatiske opgaver, krydsord, lidt chunks eller let frilæsning. Og meget gerne opgaver på papir eller i opgavehæfter så eleverne er lidt væk fra skærmen og arbejder sammen to og to eller alene. Man kan gøre det til en vane at afslutte på den måde - enkelt, genkendeligt og lidt varieret. Eleverne synes ikke det er kedeligt, men nyder ofte at sidde i ro og mag og fordybe sig i en lille opgave. Og hvem vil ikke gerne have lidt ro sidst på dagen.

Powered by Labrador CMS