Læs mere fra bloggen: Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
Petites Profs - Folkeskolens fremtidige fransklærere på tur
Jeg har den store fornøjelse i dette semester at undervise en lille flok af fremtidens fransklærere i et specialiseringsmodul på VIA i Aarhus. Før efterårsferien pakkede de kufferten og blev sendt af sted på et studieophold i Nice. Nu er de tilbage på skolebænken og hvad sådan en rejse kan føre med sig af entusiasme og motivation for det fremtidige arbejde som fransklærer, beretter de om her:
Det er mandag d. 30 oktober og vi fire franskstuderende fra læreruddannelsen på VIA, Jennie, Soma, Viktoria og Frederikke, er samlet i sproglokalet, til vores vanlige franskundervisning. Alt er som det plejer - plakater med franske-, tyske- og engelske ord, pryder lokalets vægge, og bogreolerne bugner af bøger, der repræsenterer de forskellige fremmedsprog, der er at finde på VIA. Alligevel er der sket en forandring. Denne mandag er første gang vi samles efter et to ugers sprogophold i Nice.
To uger i Nice, med sprogskole fra 9-12 alle hverdage. Som sprogstuderende var det lige, hvad der skulle til for at føle, at vi var en del af sproget igen. Vi blev kastet ud i det franske sprog og den franske kultur fra første skridt ud i byen. Ikke mere hjælp fra dansk, for ingen kan dansk, det er fransk eller måske engelsk, hvis man er heldig, men fransk er vejen frem.
Allerede på skolen første dag var der ingen kære mor og lærerne snakkede udelukkende fransk, så man kunne ikke putte sig i sit engelske på noget tidspunkt. Om eftermiddagen stod der kultur på skemaet, så der så vi alt, vi kunne i Nice og oplevede sproget udfolde sig blandt indbyggerne, og vi selv arbejdede også med sproget, når vi kunne.
Når man er i Nice, er der heller ikke langt til hverken Monaco eller Italien, så det var jo nærliggende at besøge disse to steder og se hvordan fransk også kan bruges i Monaco, og lige over grænsen i Italien er det også muligt at komme et stykke med sit franske.
Der findes så meget læring i det at stå på fortorvskanten og opleve et lille puf i siden fra den ældre kvinde, som skal med samme tram.
“Pardon mademoiselle”
I Danmark kan vi sagtens snakke om, hvor høfligt det franske folkefærd kan være, men ved vi egentlig noget, før vi selv har oplevet det lille puf. Vi kan som undervisere sagtens læse op fra side 374 i grundbogen og fortælle vores elever, at franskmænd altid husker at sige “Pardon” til hinanden, hvis de skulle komme til at gå ind i nogen, men hvor mindeværdig vil den monotone oplæsning fra bogen mon være? Hvis vi som undervisere derimod selv har stået på fortovskanten og oplevet det fortovsfranske sprog, så bliver historien om franskmændenes høflighed langt mere levende. Og mon ikke vores elever vil modtage den med langt mere tiltro og motivation til selv at opleve det autentiske franske.
En tur som den vi har været på, har gjort underværker for et lille hold som vores. Vi er, som skrevet, nu hjemme og er tættere end nogensinde, fordi vi har gennemgået en læringsrejse sammen. Hvis ikke vi havde skabt et netværk iblandt os på forhånd, så har vi det nu.
Vi har nu oplevet at sidde på et lille chambre for at deltage i online undervisning, mens Nice var i alarmberedskab over, hvad der svarede til en helt almindelig regnvejrsdag herhjemme.
Her har vores fælles interesse for det smukke franske sprog uden tvivl haft mulighed for at blomstre, og hvor er det vigtigt, at vi som fransk interesserede og kommende fransklærere holder sammen og hjælper hinanden med at fremme det smukke sprog. En sådan tur som vores vil for et kommende franskhold ligeså kunne lægge grundsten for motivation, fælles interesse og et fantastisk fransk netværk.
Sproglokalet på VIA ligner sig selv, men vi franskstuderende, der befinder os i det, har forandret os. Det er ikke blot souvenirs og en stor bunke vasketøj, der er med os hjem i kufferterne - det er fransk-kulturelle- og sproglige inputs, genfunden motivation for vores fag og spændthed på at tage al vores nye viden og motivation med ud i virkeligheden, til vores fremtidige elever i folkeskolen.
Pak kufferten og følg med på vores rejse mod at blive fransklærere i folkeskolen. Vi lægger både oplevelser, anbefalinger, didaktiske overvejelser og ideer op på vores instagramprofil @petitesprofs