24 heures à Aarhus - foto: Rikke Hjort Hvillum

24 heures à Aarhus

Alors, que faire?

Offentliggjort Sidst opdateret

Det er efterårsferie. I ugerne op til ferien har mine elever på 9.årgang været i gang med et større tema om Paris og det mangfoldige liv i byens 20 arrondissementer. Der er blevet læst, lyttet, talt og arbejdet med præsentationer af bl.a. seværdigheder og produceret små film med green screen elementer. Fantastisk hvordan man pludselig kan slentre ned ad Champ-Elysées, stå i toppen af Eiffeltårnet eller møde hele verden på metrolinje 13 mod St.Denis.

Paris er dog langt væk fra klasseværelset. Nogle elever har aldrig sat sine fødder der og kan have svært ved at blive lige så engagerede som eksempelvis fransklæreren…

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Bjarne Czeloth er Folkeskolens tyskrådgiver og Rikke Hjort Hvillum er franskrådgiver. Deres opgave er dele deres refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte dem, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: Du kan skrive til Bjarne Czeloth på bjarneczeloth@gmail.com og Rikke Hjort Hvillum kan du komme i kontakt med på rihh@aarhus.dk.

Midt i arbejdet med byernes by så dukkede efterårsferien op ude i horisonten, og den forestående ferie blev en kærkommen anledning til at vende fortællingen lidt om og forestille sig en mini-ferie i egen by. I dette tilfælde: Aarhus.

Eleverne fik derfor til opgave at forestille sig, at de i ferien fik en fransktalende på besøg, der havde 24 timer til at besøge Aarhus og de var udvalgt til at være guide for personen.

Alors, que faire?

Pludselig skete der noget med engagementet i klasserummet. En oplevelse af at det hele pludselig blev mere virkeligt, mere nærværende og gav mere mening. Seværdigheder, restauranter, ideer til besøg på byens museer, en tur på stadion og heppe på byens hold (Allez Les Blancs), forbi Tivoli “La Liberté” og anbefalinger med byens bedste kebab fløj igennem lokalet. Masser af sprog! Masser af spontan mundtlighed!

Jeg oprettede en padlet med et baggrundskort i Aarhus og eleverne skulle sætte deres program for “24 heures à Aarhus” ind på kortet (se foto). Alle har på denne måde adgang til hinandens programmer med ideer til, hvad man vil præsentere for en fransktalende, der tilbringer 24 timer i Aarhus. 

Efter ferien går præsentationerne i gang - her skal både bruges gode chunks, øves tider, tal og efterfølgende kan der sættes små diskussioner i gang, hvor eleverne i grupper kan udtrykke deres holdninger til de andres forslag; moi, j’aime pas le musée AROS, je propose d’aller au Tivoli….

Nogle gange behøver vi ikke at rejse så langt væk for at finde engagementet….. 

Er du en af de fransklærere, der ikke har været i Paris i ferien, men godt kunne drømme om at have været en af dem, der efter et besøg på Musée d'Orsay måtte have en café au lait på den nærmeste fortovscafe, imens du hvilede dine trætte ben? Ja, så kan du alligevel næsten få fornemmelsen af at være der selv. Slå blot måsen i sædet og åbn computeren, så finder du museets samling online; https://www.musee-orsay.fr/en/collections

Skøn og tilpas underholdende måde at indtage sin kaffe på.

Nyd resten af ferien!