Læs mere fra Folkeskolens tysk- og franskrådgiver:

Lærer: Skolerne skal udvikle en lokal sprogstrategi
Tak, merci, danke and thanks a lot. I Aarhus sætter politikerne nu styrkelse af sprog på dagsordenen.
På min skole markerede vi fredag d. 21. februar “Den internationale modersmålsdag” med at hylde alle vores elevers flersproglige ressourcer. Vi har lige nu 48 forskellige sprog på skolen, så fest og fejring er der god grund til.
På min egen niende årgang fik vi sagt godmorgen til hinanden på alle klassens sprog og fik set på verdenskortet over sprogenes udbredelse. Vi havde en nysgerrig samtale om modersmål, hjemmesprog, skolesprog, fremmedsprog og ikke mindst, hvordan vi navigerer mellem sprogene. Denne dag er på “To-do-listen” over nye tiltag, når vi næste gang skal opdatere skolens lokale sprogstrategi. Vi har allerede fejringen af den “Europæiske sprogdag” skrevet ind i vores årshjul for sproglige aktiviteter og indsatser, skolens elever arbejder med og sproglærerne forbereder fælles.
Jeg underviser nemlig på en folkeskole, hvor vi har udarbejdet vores egen lokale sprogstrategi. Jeg har i mit tidligere indlæg En sprogstrategi - det ka’ vi li’! beskrevet, hvordan arbejdet med strategien foregår og hvordan en fælles strategi kan være med til at understøtte den daglige indsats for et frugtbart og ambitiøst fremmedsprogsmiljø. Indlægget er dateret tilbage i 2023 og siden er strategien både ændret og udbygget. Sprog- og kulturarbejde er dynamisk og de beskrevne indsatser skal derfor både evalueres, revideres og suppleres. Sprogstrategien opdateres således hvert eneste skoleår på sproglærernes første fagmøde, så den er tråd med det, vi arbejder for at lykkes med i vores sprogundervisning i løbet af et skoleår.
Behov for sproglig oprustning
På de fleste skoler findes der gode ressourcer internt i lærerkollegiet, og hvis der gives rum og tid til at udveksle med hinanden, så kan det føre til virkelig vigtig videndeling.
Sproglærerne på alle trin fra 0.-9. årgang kan få øje for progressionen og sammenhængskraften i vores sprogfag, og der skabes en fælles rød tråd og et mål og sigte med den sprogundervisning, der praktiseres. Dette er til kæmpe glæde og udbytte for elevernes læring, og vil på sigt forhåbentligt øge elevernes motivation for at fortsætte med sprog i deres videreuddannelse.
Jeg arbejder sammen med meget engagerede og dygtige sprogkollegaer, og jeg ved, at der findes engagerede og dygtige fremmedsprogslærere på skolerne rundt omkring i det ganske land. Dog er det ikke nødvendigvis nok til at nå i mål med ambitionen om et frugtbart og ambitiøst fremmedsprogsmiljø. Der er ingen tvivl om, at det giver rigtig god mening at begynde med at gå strategisk til værks, hvis man ønsker en opkvalificering og en stærk fagkultur inden for sprogfagene.
Et første fælles afsæt for sproglærere rundt omkring på skolerne kan derfor være at give sig i kast med at udarbejde en lokal sprogstrategi, som vil være med til at opkvalificere sproglærernes arbejde. Det kommer ikke af sig selv, men skal naturligvis på lokalt skoleplan understøttes af en ledelse, der afsætter de fornødne ressourcer til arbejdet, har fingeren på den sproglige puls og har øje for den internationale dimension. Til dette arbejde har vi brug for det politiske niveau, der netop skal have øje for, at der lokalt på skolerne skal være råderum til sprogindsatserne og afsættes tid og ressourcer til oprustning af sprogkompetencerne.
Rundt omkring i nogle af landets kommuner er der politiske indsatser i gang, i forhold til det strategiske sprogarbejde. Cadeau og chapeau for det, men det er vigtigt, at den kommunale forvaltning alle steder interesserer sig for at være med til at løfte Folkeskolens fremmedsprogsundervisning til et højt niveau og indgå i et samarbejde med skoleledelser og lærergrupper om at igangsætte og forankre indsatser for fremmedsprogsfagene - så det netop kan mærkes helt ud i klasserummet.
Smilets og sprogets by
Aarhus, Danmarks anden største by, har alt for længe haft et noget stivnet smil i forhold til styrkelse af fremmedsprogsundervisning og “interessen for sprog er drastisk og dramatisk faldende”, som byrådspolitiker Katrine Vinther Nielsen skriver i sit debatindlæg Interessen for sprog er drastisk og dramatisk faldende. Smilet bliver større, når man i selvsamme indlæg læser, at man fra politisk hold nu ønsker en målrettet indsats for at styrke sprogfagene…BRAVO! Jeg kan kun sige tak, merci, danke and thanks a lot for at sætte fokus på styrkelse af sprog i Aarhus og stille forslaget om, at Aarhus Kommune vil udarbejde en samlet sprogstrategi i samarbejde med Region Midtjylland.
Vi er rigtig mange i Aarhus, der er vilde med sprog. På min egen skole i Aarhus N udbyder vi udover engelsk både tysk, fransk og spansk til vores elever, og vi bidrager rigtig gerne med input til en samlet sprogstrategi. Alt sammen til glæde og gavn for vores børn og unge, men også alle os andre, da flere sprogkompetencer, giver et bredere udsyn og bliver et redskab til at begå sig i en globaliseret verden
Jeg venter i spænding på svar fra byrådets behandling af forslaget om styrkelse af sprog i Aarhus. Forhåbentlig vil byens slogan om “Smilets by” få tilføjelsen "og sprogets by!"