Foto:

Der er igen forår og frankofoni i luften!

Fejringen af den fransktalende verden står for døren…

Publiceret Senest opdateret

Som hvert år ved denne tid længes vi efter foråret, og lige om hjørnet venter marts heldigvis - årets første forårsmåned. Med marts kommer også den årligt tilbagevendende begivenhed med fejringen af den fransktalende verden "Le mois de la francophonie” og selve dagen “Journée internationale de la francophonie, der markeres d.20.marts.

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Bjarne Czeloth er Folkeskolens tyskrådgiver og Rikke Hjort Hvillum er franskrådgiver. Deres opgave er dele deres refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte dem, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: Du kan skrive til Bjarne Czeloth på bjarneczeloth@gmail.com og Rikke Hjort Hvillum kan du komme i kontakt med på rihh@aarhus.dk.

Ordet “francophonie” dækker over flere forskellige betydninger. En ultrakort definition er det sprogfællesskab af lande og befolkningsgrupper uden for L’Hexagone, der taler fransk - enten som modersmål, som officielt sprog, som administrationssprog eller at fransk er landets andet sprog. 

De frankofone lande er samlet i L’Organisation internationale de la Francophonie og da fransk tales af mere end 300 millioner mennesker på 5 kontinenter, er listen over lande lang: https://www.francophonie.org/88-etats-et-gouvernements-125

Ud over organisationens arbejde for at fremme det franske sprog og den kulturelle diversitet, er der fokus på samarbejde, som kan være med til at udvikle uddannelse, demokrati og fred: https://www.francophonie.org/

Francophonie i luften - version 2.0

Med marts måned lige om hjørnet er det nu ved at være tid til at mine elever igen skal til at varme op til “Le mois de la francophonie” med et tema om frankofone lande.

I min blog fra sidste ved denne tid: https://blog.folkeskolen.dk/blog-folkeskolens-tysk-og-franskradgiver-fransk/forar-og-frankofoni-i-luften/4699956 kan du læse med om en frankofoni-event “Festival de la francophonie” arrangeret på tværs af grundskole og gymnasiet med ideer og inspiration til arbejde med præsentation af den frankofone verden krydret med festivalstemning.

I år er min plan, at eleverne begynder rejsen i Frankrig og så drager de ud herfra på en rejse rundt i den fransktalende verden.

Mit musikalske startskud på rejsen skal i år være med Bigflo & Oli, de 2 rappere fra Toulouse, som mine elever, yngre som ældre, generelt er ret vilde med. I hittet "Bienvenue chez moi" https://www.youtube.com/watch?v=PTJLmBfG der efterhånden er et par år gammel, introducerer de Frankrig ved at besøge og synge om byer, områder og hvad der knytter sig til de forskellige steder - fra les vaches en Normandie til le goût de la choucroute, når man tilbringer tiden i Strasbourg.

Her er masser at gå på opdagelse efter i både tekst og billeder og et godt udgangspunkt for at studere et kort over Frankrig for at finde frem til de forskellige byer, deres beliggenhed og de symboler, der knytter sig til stederne.

I sangen tager Bigflo&Oli desuden et par afstikkere til andre fransktalende områder - La Réunion, La Belgique, La Suisse - og det bliver afsættet for at se nærmere på den frankofone verden og begynde rejsen, hvor eleverne vælger et frankofont land at tage på opdagelse i. Som udgangspunkt kan det være faktapræget info, hvor eleverne kan finde frem til informationer som eksempelvis; Où est situé le pays? Comment s’appelle la capitale? Il y a combien d’habitants? Comment s’appellent les habitants? og alt afhængigt af elevernes niveau, deres interesser og om de er yngre eller ældre, kan der skrues op og ned på, hvad der herefter skal undersøges. 

Nogle elever brænder for mad, andre for musik og nogle er vilde med sport, så opdagelserne om landet kan tage udgangspunkt i noget fælles og eleverne kan derefter bevæge sig ud, hvor deres interesser for alvor skinner igennem og de har noget særligt på hjerte. 

Sprog skal ud af klasselokalet og være synlige og da vi desværre ikke kan tage den faktiske rejse ud i den store frankofone verden, kan vi i stedet sørge for en udstilling et centralt sted på skolen, hvor kort, flag, info-plakater, billeder, postkort, måske endda QR koder med lyd(fx et par sætninger på canadisk-fransk eller Stromae fra Belgien, der synger et af sine hits…) fra de frankofone lande vil vise, hvor stor og spændende verden er at gå på opdagelse i og endnu engang være med til at understrege, at sprog åbner døre til verden…..Alors, viens faire un tour….som Bigflo et Oli så kækt rapper derudad…

Frankofone fristelser til fransklæreren

Trænger du selv som fransk underviser til en lille tur ud i verden udenfor klasselokalet, kan du igen i år finde mange muligheder for at deltage i et frankofont arrangement, der markerer fejringen af den fransktalende verden; https://www.fransksprog.dk/fransksprog/evenements/mois-de-la-francophonie-2024

Måske skal du begynde hele festen på Den franske Ambassade, hvor alle professeurs de français au Danemark inviteres til morgenmad fredag d.1.marts i anledning af åbningen af  Le mois de la francophonie.

Jeg vil også lige slå et slag for Franske filmmandage, hvor første film har premiere i aften i Aarhus og København. I den kommende sæson byder programmet netop på flere frankofone indslag - fra bl.a. Quebec, Tunesien samt Madagaskar. Tjek franske mandagsfilm ud og kom afsted til biografen: https://institutfrancais.dk/da/arrangementer/ffm24-franske-film-mandage

Forår og frankofoni venter lige om hjørnet - I ønskes alle en festlig fejring af det franske sprog i marts måned.