Foto:Pixabay.com

Lys i sigte med Chandeleur og crêpes

Stadig vinter og kulde - Chandeleur er dog på vej og dermed en oplagt anledning til at booste den mørke tid med et lyst og lækkert indslag i undervisningen. Men først en kommentar til en mørk sky, der drev ind over sproglandskabet i begyndelsen af året….

Offentliggjort Sidst opdateret

Det er stadig januar, vinter, mørkt og koldt. Året blev skudt i gang med en snestorm og i forlængelse af snekaos dukkede skoleleder og politiker Marco Damgaard op med sin nytårstale på Skolemonitor; "I 2024 skal vi have mod til at fjerne opgaver fra skolen".

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Bjarne Czeloth er Folkeskolens tyskrådgiver og Rikke Hjort Hvillum er franskrådgiver. Deres opgave er dele deres refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte dem, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: Du kan skrive til Bjarne Czeloth på bjarneczeloth@gmail.com og Rikke Hjort Hvillum kan du komme i kontakt med på rihh@aarhus.dk.

Allerede under forsidebilledet af Marco Damgaard er noget helt galt, da billedteksten lyder “Tysk og Fransk burde fjernes som obligatoriske fag…” og videre inde i debatindlægget følges op af en uddybning;

"Hvis jeg skal være helt konkret, så mener jeg, at vi for eksempel skal fjerne fagene Tysk og Fransk som obligatoriske fag i folkeskolen. Det kan være valgfag, men det er en forkert prioritering, at børn i 5. klasse skal til at lære tysk eller fransk."

Og så skal jeg da ellers lige love for, at skolelederen/politikeren fik gjort januar endnu mere mørk og kold.

Efter den konkrete udmelding om en reduktion i fagrækken følger Marco Damgaard op med et bud på, hvad eleverne hellere skal have tid til; "De burde have mere tid til at lære, hvordan man samarbejder, hvordan man tager initiativ, hvordan man laver et forsøg, prøver noget af og fejler, retter op på fejlen og prøver igen."

Og netop her står det klart for enhver sproglærer, at skolelederen har et helt skævt billede af, hvad der foregår i sprogundervisningen, da det jo netop er det, der foregår - samarbejde, initiativ, forsøg…

Sådan en udmelding sidder man naturligvis ikke overhørig i en verden af sprog og NCFF kom da også straks med et modsvar til Marco Damgaard, hvor centerlederne følger op på skolederens debatindlæg og understreger at “...fagene har et stort potentiale for netop det, han ønsker mere af i skolen.." 

Dette indlæg er siden blevet fulgt op af en række dygtige sprogfolk, der også advarer mod forslaget om at droppe Tysk og Fransk og yderligere uddyber, hvordan sprogfagene er vigtige bidrag til fordybelse, sproglig dannelse og kritisk tænkning.

OG som sproglærer på gulvet ude i praksis kan jeg kun istemme sprogkoret og understrege, at jeg netop hver eneste dag oplever, hvordan vores fremmedsprog er med til åbne verden for børn og unge, gøre dem nysgerrige, give dem adgang til samarbejde, fordybelse og berigende fællesskaber, hvor de udvikler sig fagligt, socialt og personligt. At fjerne tysk og fransk som obligatoriske fag er at lukke døren til verden - børn og unge SKAL have adgang til sprog!

On va faire des crêpes!

Nu går det da heldigvis mod lys og længere dage - kyndelmisse, på fransk chandeleur, er lige om hjørnet. Egentlig er det jo en gammel kristen helligdag, men det jeg i særdeleshed hæfter mig ved er, at kyndelmisse markerer, at halvdelen af vinteren nu er gået - Jubiiii!

Desuden er det som fransklærer en oplagt anledning til at kaste sig over et måske spontant, men overskueligt indslag i fransktimerne allerede i den kommende uge, da det kombinerer noget aktuelt, er praksisorienteret, arbejder på tværs af fag, er lækkert og smager godt - og dermed som oftest også er med til at styrke elevernes motivation og faglige udbytte….

I en del frankofone områder er La Chandeleur en anledning til at spise rigtig mange pandekager - faktisk er d.2.februar netop også navngivet; SLe jour des crêpes, hvilket der er flere forklaringer på. Som altid er det godt at gå på opdagelse i en af de forklarende videoer"Un jour, une question" - find dem på 1jour1actu.com - hvor man netop også kan finde denne videoPourquoi mange-t-on des crêpes à la chandeleur?”

Så er der lynhurtigt serveret baggrundsviden for den aktuelle begivenhed og samtidig er det naturligvis oplagt, at der åbnes for elevernes viden om andre pandekagetraditioner rundt om i verden; Tu connais d’autres variantes et traditions autour du monde?

Efter besøget i den store verden kan vi gå helt tæt på elevernes verden og lade dem undersøge egne traditioner; Et toi, quand est-ce que tu manges des crêpes? fulgt op af en sondage på holdet om, hvordan de foretrækker deres crêpes;  Tu aimes les crêpes au sucre…

Og så er vi ellers klar til at kaste os ud i at læse og forstå en pandekageopskrift på fransk. Har du ikke selv en god opskrift liggende, kan du og dine elever altid finde gode sager på Marmiton: https://www.marmiton.org/recettes/recette_pate-a-crepes-simple_27121.aspx#d17623-p6

Når der er styr på opskriften, giver det god mening at inddrage de vigtigste verber funktionelt i forløbet; - Tu verses la farine…tu casses un oeuf....

Det er desuden oplagt at inddrage ordforrådet i køkkenet - hvad hedder en skål, et piskeris, en pande…

Og så er det ellers blot at slippe eleverne løs i køkkenet. Allerede med elever i 6.klasse er det oplagt, da de er vant til at komme i skolekøkkenet i forbindelse med deres timer i madkundskab.

Et voilà, une crêpe! 

Når pandekagerne er færdige skal eleverne à table og et nyt ordforråd dukker op - hvad dækker vi bordet med og hvad siger vi ved bordet? Passe-moi le sucre s’il te plait…c’est délicieux…bon appétit !

Og ja tak til bon appétit på sprog og meget mere appetit på sprog! 

Forhåbentlig kan proverbet; Chandeleur à ta porte, c'est la fin des feuilles mortes forstås bredere og i mere end sætningens egentlige forstand….