Blog

Foto:Pixabay.com

Podcast: Når elever eksperimenterer - og imponerer!

Podcast en français - det lytter jeg gerne til. Produktion af en podcast - det ved jeg intet om. Men så indtager eleverne rummet….

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Bjarne Czeloth er Folkeskolens tyskrådgiver og Rikke Hjort Hvillum er franskrådgiver. Deres opgave er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte dem, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: Du kan skrive til Bjarne Czeloth på bjarneczeloth@gmail.com og Rikke Hjort Hvillum kan du komme i kontakt med på rikkehjorthvillum@gmail.com

Jeg har længe haft en ide om at få mine elevers skriftlige produktion langt mere i spil og få deres nedskrevne franske sætninger omsat til brug i deres mundtlige sprogproduktion. Jeg har derfor besluttet mig for at afprøve podcast genren som en mulighed for at få gang i den proces.

Og hvordan gør man så det, når man ikke har andet end blot lyttet til podcast og aldrig selv produceret?

Mine elever på 9.årgang har i forbindelse med et større tema om Paris og det mangfoldige liv i byens 20 arrondissementer, selv været i gang med at skrive en fransk tekst. Opgaven var en præsentation af deres egen by eller lokalområde.

Den skulle indeholde sætninger om, hvad man kan foretage sig, hvordan der er, hvad man kan lide/ikke kan lide ved området, anbefalinger, særlige seværdigheder - altså en slags guide til en fransktalende.

De skrevne tekster skulle efterfølgende leve mere end blot på papiret og mundtligheden skulle i spil, så podcast produktionen måtte stå sin prøve.

Når elever eksperimenterer - og imponerer!

Som nævnt har jeg ingen erfaring med den del og da mit hold er sammensat af elever fra tre forskellige klasser, har de ikke samme erfaring med genren. Alle har lyttet til podcast og enkelte har prøvet at producere i de tilgængelige værktøjer på Skoletube.

Jeg gav mig i kast med at se introvideoerne og delte dem med klassen, så de kunne gennemse dem, inden vi skulle i gang. https://skoletubeguide.dk/podcasts-fra-manus-til-mobil/

En kollega med podcast erfaring kiggede forbi og og lavede en lynintro til eleverne - og så var det ellers allez les élèves, og arbejdet gik i gang.

Jeg er ikke så teknisk bevendt og kan ikke bidrage med mere end at holde mig til introvideoen, men det helt fantastiske ved eleverne er, at de griber bolden i luften og kaster sig ud i opgaven.

De prøver sig frem og hjælper hinanden, hvis de går i stå. De er langt fra teknologiforskrækkede og laver fejl undervejs, men så retter de til - og prøver igen.

Jeg er på hjemmebane i det franske sprog og her kan jeg guide eleverne. Jeg er på udebane i podcast produktion, men eleverne eksperimenterer - og imponerer! På få lektioner får de deres skriftlige produkt omsat til til mundtlig sprogproduktion. De har produceret deres første franske podcast om deres by/lokale kvarter - en français - uploadet i klassens kanal på Skoletube. Bravo!

Lyt til et eksempel her:



Powered by Labrador CMS