Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Blog

Dogme 22

Dogmeregler findes for ledelse, for fødevareemballage, for film og for strikkede tæpper så hvorfor ikke lige prøve 10 dogmeregler for undervisningen som et (næsten) nybrud i undervisningen og fravær af tidsrøvere.

En helt almindelig tirsdag

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Erika Wünsche er Folkeskolens tysk- og franskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: erikawunsche64@gmail.com

Når nu smartboardet er gået ned, halvdelen af elevernes computere ikke vil lade op eller tænde, internettet og læringsplatformene er nede, Google Docs er et stort roderi, apps på skolecomputeren ser spændende ud, men er uoverskuelige, memes, mash-ups, audio, text, video……. bliver eleverne bedre til sprog eller til teknologi? Står teknologien og alle de smarte it-strategier mål med udbyttet eller er det bare en fæl tidsrøver? Bliver min tilstedeværelse snart outsourcet og får eleverne snart feedback og svar fra en robot?

Dogme 22

10 bud for undervisere, samt en lille tekst om at modarbejde visse tendenser i tidens undervisning:

“En redningsaktion, der går til kamp mod tidsrøvere i undervisningen. Lærerne vil fjerne alle de tidsrøvere som vi normalt benytter os af, og vil starte en (næsten) helt ny bølge af undervisning.

For at få irritationerne og udgifterne ned må teknikken forenkles, da det er teknikken der har gjort det dyrt og tidsrøvende at lave undervisning. Ud med sminkede, smarte løsninger.

Jeg pålægger mig hermed sig en lang række begrænsninger for at finde frem til en helt enkel undervisningsmetode. Ved at give afkald på næsten alle de tekniske hjælpemidler opnår jeg og eleverne en anden form for frihed, hvor vi kan koncentrere os om tilegnelse og komme frem til forståelse.”

  • Inden læringsplatformene når ud til underviseren, skal produktudbyderen undervise i brugen af produktet og stille alternativer (ikke elektroniske) til rådighed, hvis produktet ikke virker

  • Kun brug af 3 apps på skole pc’en

  • Kun læse på og bruge skærm 1 time om dagen (resten læses på papir eller i bøger)

  • Håndholdt undervisning (tavle og kridt skal forefindes i alle lokaler)

  • Håndholdt læring (alle elever har en blyant - og kan bruge den)

  • Undervisningen skal være i farver (ingen kedelige, hvide vægge. Analoge fotos og malerier må benyttes)

  • Ingen overfladisk action (vikarer skal helst ikke vise film. Må gerne læse op med forskellige stemmer og spille brætspil og rundbold)

  • Ingen overfladiske rekvisitter såsom; mobiltelefoner, tablets, snapchat, facebook og lign.

  • Undervisningen foregår her og nu (kun toiletbesøg og spisning i pauserne)

  • Lærere og elever skal krediteres, inden de går hjem

(Inspireret af kendte filminstruktører og irriteret på teknologien)

Powered by Labrador CMS