Foto: Pixabay

OL i sprogundervisningen: Festen er slet ikke slut endnu 

I den kommende tid vil de paralympiske atleter begejstre verden med deres præstationer - og samtidig inspirere sprogundervisningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Knap nok har vi nået at fordøje og bearbejde de mange indtryk fra sommerens kæmpe store olympiske sportsbegivenhed i Paris, før en ny fest igen får os til at vende blikket mod den franske hovedstad. 

På onsdag d.28.august åbnes Les Jeux Paralympiques og dermed er der igen masser af autentiske undervisningsideer serveret på et sølvfad.

Som jeg skrev i min seneste blog https://blog.folkeskolen.dk/folkeskolens-tysk-og-franskradgiver-fransk-inspiration/aller-retour/4775362, så åbner store såvel som små begivenheder mange spændende muligheder for at bringe autentiske og aktuelle indslag ind i den daglige undervisning og samtidig åbner vi elevernes øjne for, at sprogundervisningen i klasserummet er tæt forbundet med livet, der leves.

“Quoi de neuf” 

Folkeskolens tysk- og franskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Bjarne Czeloth er Folkeskolens tyskrådgiver og Rikke Hjort Hvillum er franskrådgiver. Deres opgave er dele deres refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte dem, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: Du kan skrive til Bjarne Czeloth på bjarneczeloth@gmail.com og Rikke Hjort Hvillum kan du komme i kontakt med på rihh@aarhus.dk.

Har man hverken tid eller overskud til at presse et større forløb om Para-OL ind i sin årsplan, så kan man nøjes med at krydre undervisningen og gøre plads til “Quoi de neuf” i begyndelsen af en lektion.

Giv eksempelvis eleverne til opgave at holde sig opdateret i forhold til Les Jeux Paralympiques, https://olympics.com/fr/paris-2024/jeux-paralympiques, så de får nysgerrigheden vakt og kan bidrage til undervisningen med facts, resultater, funfacts, nye gloser - en hurtig smutvej til lidt ekstra engagement.

Man kan finde nyt hver dag på dr.dk - sæt eventuelt dine elever til at følge åbningsceremonien på onsdag, så de dumper lige ned midt i den franske hovedstad og følger festen på Concordepladsen og paraden op ad Champs-Elysées https://www.dr.dk/drtv/event/paris-2024_-aabningsceremoni_471874

Også fransk TV bugner med klip, nyheder og super interessante indslag fra den kommende para-olympiske fest https://www.francetvinfo.fr/jeux-paralympiques/

Les athlètes paralympiques inspirent

Paralympiske atleter inspirerer og begejstrer med deres præstationer og derfor kan jeg slet ikke lade være med at sætte gang i en opgave, hvor mine ældste elever skal portrættere en af de mange fascinerende atleter. 

Vi begynder her på siden;https://france-paralympique.fr/selections-officielles/, hvor både discipliner og atleter er repræsenteret. Opgaven bliver til en start at gå på opdagelse i listen og finde frem til en atlet, man finder særlig interessant. Eleverne læser som indledning den “Biographie”, der står skrevet om deres udvalgte atlet. I teksten finder de indledende fakta-oplysninger som navn, alder, nationalitet suppleret med fortællingen om atleternes handicap og deres sports-disciplin. Desuden føres man videre til interessante youtube klip med atleterne og deres insta-konto med flotte billeder og opslag.

Opgaven er, at klassen skal samle alle deres portrætter på en fælles padlet-klassevæg “Un padlet para-athlète” - og der aftales hvilke og hvor mange oplysninger, eleverne skal præsentere på væggen (der kan skrues op og ned ift niveau). Eleverne sætter deres portræt på den fælles padlet suppleret med et særligt udvalgt billede af deres valgte atlet. Klasse-padletten kan herefter bruges i forbindelse med mundtlige præsentationer på klassen, i mindre grupper, eleverne kan indtale præsentationen med lyd, lave små interview med hinanden, udtrykke deres holdninger “Moi, je trouve que…elle est fascinante parce que…son sport est intéressant parce que…"

C’est parti! - Nyd de næste mange dage med ekstraordinære og inspirerende indslag fra Paris og muligheden for, at sprogundervisningen også kan bidrage til at “promouvoir une société plus tolérante et inclusive vis-à-vis du handicap”.