Læs mere fra Folkeskolens tysk- og franskrådgiver:
Julen - tradition eller forandring?
Julen er over os, og mange juleaktiviteter er blevet en del af undervisningen. Det er dejligt, men samtidigt findes der vinkler på julen, som ligger lidt udenfor traditionerne.
Man bliver på godt og ondt konfronteret med mange af livets aspekter i juletiden. I undervisningen forsøger vi at skabe hyggelige og dejlige undervisningsrum ved at inddrage julen i faglige aktiviteter. Men der findes mange forskellige måder at forholde sig til jul på og der er mange forskellige følelser forbundet med den. Derudover giver julen hvert år for mange anledning til, at man tænker over fænomener i sin egen tilværelse. Børn, såvel som voksne, bliver konfronteret med ting der vækker anledning til undring, med udfordringer i familien eller med økonomiske udfordringer.
Min tyske vinkel
Jeg har selv undret mig over den måde, vi holdt jul på i min egen familie. Da jeg var barn, var vi altid kun “os”, og vi spiste altid fondue. Det opfattede jeg som normalt, og først da vi flyttede fra Tyskland til Danmark blev jeg opmærksom på, at man kunne holde jul på andre måder. Det blev mærkeligt at spise fondue, og i modsætning til os, holdt mange af mine venner jul sammen med flere mennesker. På baggrund af samtaler med ældre mennesker er jeg nået frem til, at vores måde at fejre jul på, har været påvirket af 2. verdenskrig, hvor mange traditioner ikke kunne opretholdes pga. død, ødelæggelse, krigsfangenskaber og fattigdom. På den måde var jul i krigens og i efterkrigstidens Tyskland ikke nødvendigvis en dejlig højtid, som man havde gode minder med fra.
En subversiv jul
Derudover var mine forældre i deres egen ungdom påvirkede af de strømninger, som gik gennem blandt andet Tyskland i tresserne. I nogle kredse havde man en skeptisk holdning overfor forbrugerismen, som allerede dengang kom til udtryk i juletiden. Der blev gennemført aktioner og der blev skrevet kampskrifter. For eksempel forfattede og uddelte Subversiv Aktion, som blandt andre blev grundlagt af Rudi Dutschke, en ny version af juleevangeliet. Her dukker der blandt andet en engel op, som opfordrer menneskene til at holde inde med “bytteritualet ved gavebordet”, til at tænke over livets elendighed og til at yde modstand.
https://sozwissarchiv.de/weihnachten_1968/
Kartoffelsalat og pølser
For nogle år siden havde jeg lejlighed til at tale om den tyske jul med nogle lærerstuderende fra Tyskland. De havde en mangfoldighed af traditioner juleaften. En del af dem spiste for eksempel kartoffelsalat og pølser, nogle spiste steg og and, nogle fik fondue, andre spiste karpe. Jeg spurgte dem om, hvad de troede det skyldtes, at mange spiste kartoffelsalat og pølser. Her mente nogle, at det var en tradition, som var opstået på grund af fattigdom i første halvdel af det tyvende århundrede. Nogle andre fortalte, at den egn, hvor de boede, var “kartoffelland” og det var oplagt, at mange spiste kartofler. I det hele taget lader det til, at der er store egnsforskelle på traditionerne. For eksempel fremgår det af en undersøgelse, at 40% af de adspurgte i det østlige Tyskland i 2020 spiste kartoffelsalat med pølser, mens gennemsnittet i hele Tyskland var 19 %. Det kan man jo tænke lidt over.
https://www.deutschlandfunk.de/weihnachten-heiligabend-erklaert-100.html
Omsorgsfuld nysgerrighed og julemanden stammer fra Tyrkiet
Jeg tænker, at vi som lærere skal have i baghovedet, hvad der er på spil for os og for vores elever i juletiden. En lektor i pædagogik (!), som vel at mærke ikke er lærer længere skriver i folkeskolen.dk, at den årlige klippe-klistredag giver ham koldsved. Tænk lige over det. Én dag om året. Det er givetvis nogle år siden. Og alligevel giver klippedagen anledning til at skrive et debatindlæg. Sikkert med en humoristisk undertone, men man fornemmer også alvoren og den betydning, klippedagen har haft for vedkommende. Og hvis man så løfter blikket, kigger på børnene og forestiller sig at klippedagen er juletiden, så er der grund til eftertanke. For hvad kommer eleverne med? Hvad forbinder de med jul? Hvordan fejrer de jul i deres hjem? Er de allergiske overfor gluten, så de ikke kan tåle de brunkager og æbleskiver, man af sine egne penge har købt til klassen?
Jeg kan godt lide klippe-klistredag og juleaktiviteter i undervisningen. Men jeg vil selv gøre en indsats for i højere grad at forholde mig til mine elevers forhold til julen. Og så vil jeg afsløre for mine elever, at julemanden stammer fra Tyrkiet.