Læs mere fra bloggen: Folkeskolens tysk- og franskrådgiver
Blog
Plads til begejstring og sprogglæde
Bonjour, bonjour, comment ça va? …omkvædet fra Alain Le Lait sangen summer løs i mit hoved efter en fantastisk sprogtime hos 3.klasse, hvor der blev skrålet med på den franske børnesang. En herlig flok 9-årige viste, at sprog kan være nøglen til fællesskab, indsigt, glæde og begejstring.
I år har jeg fået opgaven at undervise i “Tidlig sprogstart” på 3./4.årgang sammen med min tyskkollega. På min skole er det 2-årige udviklingsprojekt “Tidlig sprogstart - fransk i 3./4. klasse”, finansieret af NCCF, nu ikke længere blot et forsøg, men indskrevet som en fast del af vores sprogstrategi. “Tidlig sprogstart” skal give eleverne en positiv oplevelse af sprog og at det er let og sjovt at lære tysk og fransk i en legende og musisk-kreativ kontekst. Med en intro til både tysk og fransk på disse klassetrin får børnene en mere kvalificeret mulighed for at tage stilling til, hvilket 2.fremmedsprog de vil vælge i 5.klasse.
Sprogportræt
Sammen med min tyskkollega gik jeg i sidste uge i gang og vores fælles opstart for de to sprog var, at alle eleverne skulle lave et sprogportræt. De fik udleveret et ark med omrids af et menneske og opgaven var at tænke på alle de sprog, de kunne og havde kendskab til. Derefter skulle de vælge en farve til hvert sprog, som mennesket skulle udfyldes med.
Og sikke en rigdom af sprog der blev fremtryllet på papiret - de sprog man kunne bedst, fyldte det meste af kroppen, men der blev også plads til sprog, hvor kendskabet blot var enkelte ord. Portrætterne og den efterfølgende samtale med klassen gav min kollega og jeg en helt særlig og vigtig indsigt i børnenes sproglige repertoire. En interessant opstart på forløbet, hvor sprog blev nøglen til en større forståelse for hver enkelts barns verden - sprogligt og kulturelt.
Plads til begejstring
Sikke en glæde at opleve, hvordan de 9-årige oser af sprog og troen på egne evner. De udfylder sprogportrætter med alverdens sprog og synger med på franske børnesange af fuld hals, selvom de hører dem for første gang. Her var ingen fejl, kun plads til begejstring og ideen om, at jeg kan! Desværre det modsatte af, hvad jeg indimellem oplever, når vores elever er blevet ældre og fortællingen om deres 2.fremmedsprog er, at de ingenting kan, selvom de har øvet sig i mange år….Mais pourquoi?
Tænk hvis det kunne lykkes at bevare begejstringen gennem hele forløbet - fra den tidlige sprogstart i 3.klasse til eksamen på 9.årgang - troen på jeg kan og mod, glæde og lyst til sprog.
Men et lille frø blev sået, da jeg forleden var sammen med 3.klasse om "Tidlig sprogstart" og mit håb er, at frøet vil spire og blomstre gennem hele skoleforløbet. Jeg kom tilfældigt forbi en af eleverne fra 3.klasse på gangen i morges og hun mødte mig med den mest naturlige hilsen, vi havde sammen Bonjour, bonjour, comment ça va?
Vive les langues - lad os fejre sprogene og glæden ved sprog. Vi kan alle være med, når der mandag d.26.sept. fejres Europæisk sprogdag. I linket findes en oversigt med arrangementer, præsentationer, quiz og spil, der kan bruges i forbindelse med fejringen.
Bonne journée européenne des langues:)
Læs mere om Den Europæiske sprogdag: https://den-europaeiske-sprogdag.dk/
Læs mere om tidlig sprogstart her: https://www.fransksprog.dk/da/if-news/tidlig-sprogstart-fransk-i-3-og-4-klasse