Læs mere fra Folkeskolens tysk- og franskrådgiver:
Tid til task
Sproglig og kropssproglig opvarmning i novemberkulden
Det er november, koldt og mørkt. Det kan mærkes helt ind i klassen i morgentimerne, at det tager lidt længere tid at få gang i krop og stemme. Der er brug for opvarmning for, at vi kommer godt fra start.
I de yngre klasser elsker de “tête épaule genoux et pied” som opvarmningssang, hvor vi i lyntempo får varmet krop og de franske stemmer op.
I mine ældste klasser skal der lidt mere til for at vække den aktive sprogbruger en mørk novembermorgen. Her kan en hurtig “opvarmningstask” dog være med til at sætte gang i alle elevers både sproglige og krops-sproglige ressourcer for at blive varme og klar til undervisning.
Hvad er en sprogtask?
Ifølge sprogforsker Rod Ellis skal en sproglig læringsaktivitet leve op til fire kriterier for at kunne defineres som en sprogtask:
Aktiviteten skal primært fokusere på betydning (pragmatisk og semantisk betydning af de ytringer, der indgår i aktiviteten)
Der skal være en eller anden form for informationskløft (et behov for at give/ få information/udtrykke en holdning).
Eleverne skal hovedsageligt bruge deres egne ressourcer og kompetencer (sproglige og ikke-sproglige) til at løse opgaven.
Der skal være et klart defineret formål med den sproglige aktivitet, som ikke kun er at bruge målsproget (målsproget skal bruges for at opnå et bestemt resultat).
Med afsæt og inspiration fra Rod Ellis’ definition af sprogtasken kan man udvikle sin egen form og give den mere tid eller mindre tid alt efter, hvad målet er med den sproglige aktivitet.
Målet i mine ældste klasser lige for øjeblikket er at få varmet krop og stemme op, og jeg tilpasser derfor tasken efter det. Et eksempel kunne være:
Une journée parfaite en ville
I skal på hyggetur i byen og I har en hel dag i Aarhus. I beslutter jer for, hvad I skal lave, hvad I vil se, spise og drikke. I skal desuden blive enige om et tidspunkt.
I har forskellige ønsker:
Info om Person A:
Tu aimes: d’aller au café, faire le shopping dans les grands magasins (Salling/Magasin/Bruuns galleri)
Tu détestes: les musées et des promenades dans la nature
A manger et à boire: déjeuner (pizza, burger…)/coca
Tu préfères: L'après-midi - vendredi
Info om Person B:
Tu aimes: d’aller au café, faire le shopping dans les petites boutiques du Quartier Latin, visiter des musées - et en plus tu adores des promenades dans la nature
Tu détestes: des grands magasins et la rue piétonne (Strøget)
A manger et à boire: le petit déjeuner, le brunch
Tu préfères: Le matin - samedi/dimanche
Informations importantes et pratiques: Tal først sammen om:
Hvad har vi brug for af sprog for at løse tasken?
Hvordan udtrykker du noget, du foretrækker frem for noget andet?
Hvordan taler du om at kunne lide/ikke at kunne lide/være vild med?
Hvordan taler du om mad, drikkevarer og hvor du vil hen?
Hvordan udtrykker du dig om dato/klokkeslæt?
HUSK:
Indledning på samtalen (Bonjour, salut, coucou, ça va…)
Afslutning på samtalen (A+, à samedi, bises, à bientôt, au revoir…)
Fyr den af på fransk og inviter både sprog og kropssprog med for at opnå dit ønske, så du får une journée parfaite:)
Hvad kræver det?
Som alt andet er det naturligvis en form, der kræver lidt øvelse og tilvænning for, at man er fortrolig med metoden. Der skal skabes en ramme, der gør det muligt for eleven at løse opgaven, for at få opfyldt sit læringsbehov og dermed få mulighed for at anvende sproget som aktiv sprogbruger. De første par gange kan man bruge lidt tid på at fordybe sig samlet på klassen i gode sætninger, vendinger, udtryk og hvordan man kan stille simple spørgsmål. Måske skriver eleverne i begyndelsen et par sætninger ned for at huske rækkefølgen i dialogen, men efterhånden som eleverne bliver bekendte med formen, behøver tasken ikke at tage mere end 5 minutter - og den kan netop bruges som opvarmning.
Grupperne forbereder sig og noterer måske et par stikord. Makkerparrene kan rejse sig, gå rundt i klassen og fremføre dialogen for en anden gruppe, eller vi kan tage en hurtig runde på klassen, hvor alle lytter til hinanden. Jeg kan også vælge at gå rundt til grupperne og lytte imens, de arbejder. Det vigtigste er, at jeg sikrer mig, at alle får varmet op, er aktive sprogbrugere og bruger målsprog og kropssprog (det kan være ansigtsudtryk, fagter med arme, løftede pegefingre mm) i deres forhandling for at få opfyldt et behov. Dagens opvarmningstema kan variere alt efter dagsform og aktualitet og kan handle om alt fra elevens morgenmads præferencer, foretrukne weekendaktiviteter, film, musik, fritidsaktiviteter, mad, indkøbslister, cafebesøg, fodbold…..
Hvis du selv som fransklærer har behov for at varme dig i en novemberkoldtid, så kan det hjælpe at tilmelde sig til: Fransklærernes Dag d.30.1 - 2025.Det er godt nok først til januar, men det er et dejligt lys i mørket - se tilmelding her:
https://sproglaererforeningen.dk/arrangementer/on-y-va-fransklaerernes-dag-2025/
Hold jer varme! Bon mois de novembre à tous et à toutes🙂