I marts præsenterede folkeskoleforligskredsen den nye folkeskoleaftale. En aftale, der har gjort vilkårene for fremmedsprogene i folkeskolen meget værre, mener lærer og formand for Engelsk Fagudvalg Frank Lacey.

Debat: Folkeskoleaftalen giver fremmedsprogene det endelige dødsstød

Det er en skandale at fjerne de skriftlige prøver og udskyde undervisningen i engelsk, tysk og fransk, skriver formand for Engelsk Fagudvalg Frank Lacey.

Offentliggjort

Fremmedsprogene i folkeskolen havde det i forvejen ikke godt, og i flere år har stort set alle, der beskæftiger sig med fremmedsprog, advaret om, at fremmedsprogstilegnelse og kulturforståelse har været truet i Danmark.

Nu kan den nye folkeskoleaftale blive det endelige dødsstød.

I aftalen bliver de skriftlige prøver i engelsk, tysk og fransk fjernet, hvilket kommer til at gøre det meget svært at motivere både lærere og elever til at lægge tid og energi i det skriftlige arbejde i undervisningen.

Skriftlighed tager nemlig tid. Det kræver mere præcision og nøjagtighed end det mundtlige – både når eleverne skal skrive, og når læreren retter opgaver. Men skriftligheden er nødvendig: I dagens Danmark er vi bestemt ikke er holdt op med at skrive til hinanden. Vi tilbringer meget tid online – og skriver som aldrig før. 

Mindre skriftlighed forringer elevernes sprog 

Vi ved af erfaring, at når elevernes skriftlige færdigheder ikke bliver testet, fylder det skriftlige mindre i undervisningen. 

Sproglærerforenings formand Rita Mogensen, skrev blandt andet for nyligt på folkeskolen.dk, at man netop genindførte den skriftlige prøve i engelsk i 2007, med den begrundelse, at det kunne give en ”washback effect på undervisningen”. 

Med andre ord vil det blive op ad bakke at motivere eleverne i det skriftlige arbejde, når der ikke er en afgangsprøve at arbejde sig hen imod. Det gælder uanset hvad der står i lærerplanerne om tilegnelsen af skriftlige færdigheder, for om man kan lide det elle ej, så 'teaching to the test' noget, der eksisterer i alle danske uddannelsesinstitutioner.

Sproglærerforeningen

Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk arbejder for, at så mange som muligt lærer så mange sprog som muligt på så højt et niveau som muligt. Vi vil blogge om ideer, materialer, konferencer samt foreningens holdning til emner, der vedrører sprog.

Fremmedsprog: Hvil i fred

Det er en del af den nationale fortælling, at Danmark er et lille land, og at vi skal være dygtige til at handle og forhandle med de mange internationale spillere, men nu forringer vi drastisk vores kommunikationsevner og kulturforståelse.

Jeg forstår ikke, at de politiske partier, som er gået med til aftalen, ikke kan se det.

I EU har over 100 millioner mennesker tysk og 75 millioner fransk som modersmål. På en konference for nogle år siden om vigtigheden af at lære fremmedsprog hørte jeg Dansk Industris daværende formand Henning Dyremose sige, at det er forholdsvis nemt at købe noget fra en tysker på engelsk. Men hvis du vil sælge til ham, er det en klar fordel at gøre det på tysk.

Tysk og fransk har lidt meget i de seneste mange år; nu synes regeringen, at også engelsk skal slagtes.

Den tidlige sprogstart, som er blevet udråbt som en stor succes, bliver afskaffet i alle sprogfagene, og antallet af engelsktimer i udskolingen bliver skåret ned til to lektioner. Derudover er engelsk også blevet reduceret til et udtræksfag. Det er skandaløst.

En anden skandale er, at Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF), der er oprettet for at vejlede beslutningstagerne om fremmedsprog, ikke vidste at folkeskoleaftalen var på vej. Det kom som en stor overraskelse. De blev end ikke konsulteret! Det gjorde fagkonsulenterne heller ikke. Har partierne overhovedet inddraget nogen som helst faglig rådgivning?

Fremmedsprog, kulturforståelse og dannelse – hvil i fred!