Kan I bedst lide pølse eller croissant, lød det fra klasselæreren?

Når valg af fremmedsprog går galt: ”Kan I bedst lide wurst eller croissant?”

Er der allerede sat gang i fagfordelingen på jeres skole? Og har eleverne fået information om valget mellem tysk og fransk? Hvis jeres skole ellers tilbyder fransk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg modtager lejlighedsvis e-mails fra forskellige fransklærere, som spørger til, hvordan man bedst præsenterer fransk på skolen. Her kommer der et par bud.

Nogle skoler tilbyder eleverne en prøveperiode på et halvt år med både tysk og fransk, hvorefter de skifter fag midt i skoleåret. Det giver eleverne mulighed for at få en fornemmelse af, hvilket sprog de foretrækker, hvordan sproget lyder, og hvad faget indeholder.

Sproglærerforeningen

Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk arbejder for, at så mange som muligt lærer så mange sprog som muligt på så højt et niveau som muligt. Vi vil blogge om ideer, materialer, konferencer samt foreningens holdning til emner, der vedrører sprog.

Andre skoler kræver, at eleverne træffer valget efter 4. klasse uden at have kendskab til sprogene eller fagets indhold.

På en skole valgte de at bede klasselæreren om ”bare” at præsentere sprogfagene. Om det var på grund af tidsmangel eller manglende prioritering fra skolens side, er ikke til at vide.

Og her kommer jeg til wurst eller croissant. Klasselæreren præsenterede sprogfagene ved at spørge eleverne, om de bedst kunne lide pølse eller croissant.

Jeg er sikker på, at klasselæreren mente det i bedste mening og forsøgte at tage udgangspunkt i noget, eleverne kunne relatere til. Men der var et par sproglærere på skolen, som rystede på hovedet. Derfor kunne det være en god idé, at vi delte vores erfaringer med, hvordan eleverne bliver præsenteret for tysk/fransk.

I 2026 med det nye folkeskoleforlig begynder eleverne tysk/fransk i 6. klasse. Så her får eleverne mindre tid til at "fjumre" rundt. Derfor er det vigtigt, at de bliver introduceret til tysk/fransk på den bedst mulige måde og gerne af en sprogkyndig person, som kan sproget.

Så hvordan præsenteres tysk og fransk på jeres skole?

Er det tysk- og fransklærerne, der informerer de kommende elever om faget? Og bliver forældrene også informeret om valget mellem tysk/fransk? Del gerne jeres erfaringer.

Hvis I mangler inspiration, har Sproglærerforeningen introduktionsmateriale liggende på deres hjemmeside til både tysk og fransk.  Og hvis man er medlem kan man løbende følge med i kommende sprogarrangementer, som man kan deltage i til billigere penge.

Bon courage, Kristina, lærer, master i fremmedssprogsdidaktik, forkvinde for franskfagudvalg, Sproglærerforeningen