Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk

Blog

Hvordan underviser jeg engelsk i 9. klasse?

Jeg vedlægger her alle fire emner til fri afbenyttelse (sharing of learning 😊)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du har læst nogle af mine tidligere indlæg, vil du vide, at jeg er meget stor tilhænger af elevautonomi. Det betyder, at mine elever fra 3. til 8. klasse får lov til at bestemme, hvordan de vil lære engelsk. Til gengæld skal de skrive logbog i Microsoft Teams OneNote, som jeg læser og giver feedback på hver uge.

Jeg forventer, at logbogen fortæller mig:

Hvad de laver

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

Hvordan

Hvad de har lært

Og om deres frilæsning

Eleverne arbejder i fem til seks uger – i selvvalgte grupper eller alene – og laver projekter om alle mulige emner, som skal fremlægges for klassen (”we share our learning”).

Lige så stor min tiltro er til elevautonomi, er min skepsis over for tekstbøger og portaler. Så jeg bruger INGEN tekstbøger eller portaler.

Men hvad med 9. klasse? De skal til eksamen og skal have nogle fælles emner, og så er det ikke muligt at have en helt masse forskellige emner. (Jeg ved, at individuelle opgivelser er en mulighed, men synes, at det er alt for stor en opgave). Så hvordan kan man undgå at bruge portaler, når man skal lave fire emner til klassen?

Det er nemt!

I slutningen af 8. klasse spørger jeg eleverne, hvilke emner de kunne tænke sig at arbejde med næste år. Vi afsætter en time til det. Eleverne kommer med mange forslag, og jeg gør det samme; i år var der over 30 emner på tavlen. Derefter stemmer klassen om emnerne. I år valgte min 8. klasse følgende emner:

Life and death (Abortion USA and Death Penalty USA)

Climate change/environmental issues

Guns USA

Missing people

I løbet af de sidste par uger har jeg samlet en række kompendier, som inkluderer tekster, kortfilm osv. Alt indhold finder jeg på nettet, især på BBC.co.uk, men også på YouTube og Google. Alt er offentligt tilgængeligt, og jeg noterer også kilden, så jeg tror ikke, at jeg overtræder nogen ophavsrettigheder. Alle tekster er up-to-date, og jeg kan nemt tilføje nye, hvis der sker udvikling i årets løb.

Jeg afsætter ca. seks uger til hvert emne. I de første to-tre uger gennemgår vi kompendiet. Det er ikke nødvendigvis alle tekster, vi læser/diskuterer sammen. Jeg vurderer, hvor mange tekster vi skal læse, og hvor mange kortfilm vi skal se. Til hvert emne plejer jeg også at vise en længere film. I den tredje uge skal eleverne vælge underemner og lave selvvalgte projekter, som skal fremlægges for klassen (”sharing of learning”) i den sjette uge.

Så hvis emnet for eksempel er ”Life and death”, kan eleverne vælge at lave et selvvalgt projekt om dødsstraffen i USA, ”Pro-life”-bevægelsen i USA, troen på et liv efter døden eller …. Det betyder, at når vi når til marts, har alle elever arbejdet med underemner til årets fire ”topics”/hovedemner, og det er en nem sag at komme i gang med sin outline, da man har allerede forholdt sig til underemner under alle fire hovedemner.

Jeg vedlægger her alle fire emner til fri afbenyttelse (sharing of learning 😊)