Blog

Hvordan underviser jeg engelsk i 9. klasse?

Jeg vedl√¶gger her alle fire emner til fri afbenyttelse (sharing of learning ūüėä)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medf√łre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbesk√¶ring, ligesom det desv√¶rre ikke har v√¶ret teknisk muligt at overf√łre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du har læst nogle af mine tidligere indlæg, vil du vide, at jeg er meget stor tilhænger af elevautonomi. Det betyder, at mine elever fra 3. til 8. klasse får lov til at bestemme, hvordan de vil lære engelsk. Til gengæld skal de skrive logbog i Microsoft Teams OneNote, som jeg læser og giver feedback på hver uge.

Jeg forventer, at logbogen fortæller mig:

Hvad de laver

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

Hvordan

Hvad de har lært

Og om deres frilæsning

Eleverne arbejder i fem til seks uger ‚Äď i selvvalgte grupper eller alene ‚Äď og laver projekter om alle mulige emner, som skal freml√¶gges for klassen (‚ÄĚwe share our learning‚ÄĚ).

Lige s√• stor min tiltro er til elevautonomi, er min skepsis over for tekstb√łger og portaler. S√• jeg bruger INGEN tekstb√łger eller portaler.

Men hvad med 9. klasse? De skal til eksamen og skal have nogle fælles emner, og så er det ikke muligt at have en helt masse forskellige emner. (Jeg ved, at individuelle opgivelser er en mulighed, men synes, at det er alt for stor en opgave). Så hvordan kan man undgå at bruge portaler, når man skal lave fire emner til klassen?

Det er nemt!

I slutningen af 8. klasse sp√łrger jeg eleverne, hvilke emner de kunne t√¶nke sig at arbejde med n√¶ste √•r. Vi afs√¶tter en time til det. Eleverne kommer med mange forslag, og jeg g√łr det samme; i √•r var der over 30 emner p√• tavlen. Derefter stemmer klassen om emnerne. I √•r valgte min 8. klasse f√łlgende emner:

Life and death (Abortion USA and Death Penalty USA)

Climate change/environmental issues

Guns USA

Missing people

I l√łbet af de sidste par uger har jeg samlet en r√¶kke kompendier, som inkluderer tekster, kortfilm osv. Alt indhold finder jeg p√• nettet, is√¶r p√• BBC.co.uk, men ogs√• p√• YouTube og Google. Alt er offentligt tilg√¶ngeligt, og jeg noterer ogs√• kilden, s√• jeg tror ikke, at jeg overtr√¶der nogen ophavsrettigheder. Alle tekster er up-to-date, og jeg kan nemt tilf√łje nye, hvis der sker udvikling i √•rets l√łb.

Jeg afs√¶tter ca. seks uger til hvert emne. I de f√łrste to-tre uger gennemg√•r vi kompendiet. Det er ikke n√łdvendigvis alle tekster, vi l√¶ser/diskuterer sammen. Jeg vurderer, hvor mange tekster vi skal l√¶se, og hvor mange kortfilm vi skal se. Til hvert emne plejer jeg ogs√• at vise en l√¶ngere film. I den tredje uge skal eleverne v√¶lge underemner og lave selvvalgte projekter, som skal freml√¶gges for klassen (‚ÄĚsharing of learning‚ÄĚ) i den sjette uge.

S√• hvis emnet for eksempel er ‚ÄĚLife and death‚ÄĚ, kan eleverne v√¶lge at lave et selvvalgt projekt om d√łdsstraffen i USA, ‚ÄĚPro-life‚ÄĚ-bev√¶gelsen i USA, troen p√• et liv efter d√łden eller ‚Ķ. Det betyder, at n√•r vi n√•r til marts, har alle elever arbejdet med underemner til √•rets fire ‚ÄĚtopics‚ÄĚ/hovedemner, og det er en nem sag at komme i gang med sin outline, da man har allerede forholdt sig til underemner under alle fire hovedemner.

Jeg vedl√¶gger her alle fire emner til fri afbenyttelse (sharing of learning ūüėä)

Powered by Labrador CMS