Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk

Blog

Logbøger

Kan man lære engelsk uden en logbog? De fleste vil sikkert svare ja. Jeg indrømmer da også, at det nok kan lade sig gøre, men logbogsskrivning er det mest effektive læringsværktøj i mine timer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er meget fundamentalistisk, når det drejer sig om lærebøger og portaler: De duer ikke! Jeg er helt enig med Christine Frank og Mario Rinvolucri, som siger:

“If we consider the students in our class to be more interesting than the rather cardboard characters found in traditional textbooks, it follows that a real need exists for activities …..more emotionally relevant than practicing them in the make believe world of a textbook.”

Jeg bruger ikke lærebøger eller portaler i mine engelsktimer. Eleverne har prøvet dem med deres tidligere lærere, og de siger samstemmende, at de er alt for kedelige. Jeg tilbyder det med jævne mellemrum, men mine elever vil hellere lære engelsk uden lærebøger og portaler. De har selv oplevet, at logbøger virker.

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

Med elevautonomi får eleverne lov til at vælge:

1.       Hvordan de vil lære engelsk.

2.       Hvad de vil arbejde med.

3.       Hvem de vil arbejde med.

4.       – og de evaluerer selv deres læring.

Prisen er, at de SKAL skrive i deres logbøger om:

1.       Hvad de laver.

2.       Hvorfor.

3.       Hvordan.

4.       Hvad de har lært.

5.       – og også fortælle om deres frilæsning (et emne, jeg skrev om i mit sidste blogindlæg).

Jeg giver mine elever meget frihed til at tage ansvar for deres læring. Det betyder ikke, at jeg som lærer slipper for ansvar, tværtimod! Jeg skal holde styr på samtlige elevers individuelle udvikling, og da jeg underviser seks forskellige klasser, har jeg ca. 150 elever at holde styr på. Logbøger er den bedste måde at gøre det på.

Når det kommer til den enkelte elev og hans/hendes logbog, er min erfaring, at kvantitet er godt. Jo mere eleverne skriver, jo dygtigere bliver de. Og det er præcis, hvad mine elever oplever. Det er ikke så underligt; hvis du vil blive bedre til at løbe, skal du løbe. Så kvantiteten fremmer kvaliteten. Her kommer et eksempel (nogle få udpluk fra de sidste måneder) på den ægte vare – en logbog skrevet af Anna, som er 15 år gammel. Jeg har undervist hende siden 5. klasse, og hun går nu i 9. klasse. Anna var ikke dygtig til engelsk; hun var en af de svageste elever i klassen. I starten af 6. klasse foreslog jeg hende, at hun skulle skrive meget mere i sin logbog og prøve at læse noget frilæsning. Anna var meget hurtig til at tage imod mit råd, og hun tilføjede et ekstra element: Hendes logbøger var de rene kunstværker med skrift i mange forskellige farver, margener med smukke mønstre og mange (oftest selvtegnede) billeder. Anna har i løbet af de sidste 2-3 år udviklet sig til at være en af de stærkeste elever i klassen, selvom hun stadig er en såkaldt ”stille pige”. (Anna er i øvrigt eliteidrætsudøver og har dagligt 4 timers hård træning plus transporttid til og fra træning).

Så til logbogen (mine kommentarer ):

25 September

Hello! Today is Monday, and we are having English. I want weekend. But how doesn't want English? I don't know? But anyway, we are reading free reading. My free reading book is too big for my bag so I can't bring it. My free reading book is actually about being a teenager in the US, kind of. But today I'm going to training we are actually having a break from training these weeks, but I just can't stop myself from training, so I'm still training like 5 times a week.

We are reading about teens in America, I thought it was an interesting topic, but it's not. It's so strange. I fell like its all over the place. I really liked the "Dreams and identity" topic, but this is just wired. Weird

Today we are reading a lot. We are mostly reading about the purity ring, really strange thing. Anyway, I heard you couldn't say "anyways", you can only say "anyway", without an s, it that right?yes the other is slang Its already 1.18 PM, whattt, where did the time go? I fell like we just started the lesson. I have so much homework, our naturfagsprøve is nearly done, I worked so hard on that and it fells so good nearly to be done.

In the weekend I went to the last competition of the year, its just for fun, and I paddled with a man in k2. It was so fun, we paddled 14 km, and I got so tired. We ended up on a 2 place in senior k2 mix, we won over Julie and her k2 partner, Klaus. It was so fun. We didn't got a medal, we got a t-shirt, but I don't care because I didn't did it for the medal, I did it because I wanted

8 December

Hello! Today is the 8'th of December, I love December. This weekend I'm going to Silkeborg for a national team corpus, it's not a test, just a corpus. I'm going to paddle k2 with Sara from Hellerrup, I told you about her before, she is really good. But I'm better.

If you didn't know Julie is Nominated for BESTSELLERs Olympic Hope 2017. She is nominated with 2 other boys, and it's such a big nomination. Athletes like Viktor Axelsen have won it before. One of the prices is 100.000kr. I think you can se it in the television when there is Sports Galla.

National team corpus

Hello! So right now I'm sitting in a train on my way home from a national team corpus in Silkeborg. There is around 2 hours before I'm home, and it's 3 hours since we left.

We paddled k2 and k4 this weekend, in every training my boat was the leading boat, yes. But we also had one test, actually tow. Chins and leg raises. I made 20 chins in a row and 23 leg raises. I was the 4'th best girl, the only girls who where better than me were girls how are so tiny and don't have any weight to lift, so I'm glad I made as many as I did.

13 reasons why - Free reading

Cassette 1: side B

So this tape was Jessica's. Jessica and Hannah met each other at some kind of before school teacher something, because they where both new students. They started hanging out at Monet's, a cafe. And there they got to know Alex, their new friend. They where friends for the first 5weeks of school, but then the HOT OR NOT list came out and Jessica started making problems for Hannah.

11 December

Hello! Today is Monday, and we are watching projects and reading essays. I read Marie's, Sara's and Casandra's.

Sarah - Sibling sex

Really good, I learned a lot. I think you had lots of good points and I really liked how you presented it, like the Power Point setup and not too much talk. Very good answers to the questions, and good questions. Your what you learned slide was really good, and now I know working on my own isn't a thing for me, because I realized you don't have anyone to talk to and with.

Mellem den 7. august og den 10. december 2017 skrev Anna 5764 ord i sin logbog!

I de få afsnit, jeg har taget med her, kan man se, at logbogen giver mig en dyb indsigt i, hvem Anna er, hvad hun tænker og mener, og hvad der er vigtigt i hendes liv. Jeg får også en evaluering af vores fagstof fra elevens perspektiv, hvor hun fortæller, at teksterne både er ”wired” (weird) og overraskende.

Anna bruger også sin logbog til at kommunikere direkte med mig og fortæller om en af mine tidligere elevers succes i den samme idrætsgren, som hun dyrker, og til sidst fortæller hun om sin frilæsning: ”13 Reasons Why” og en anden tung bog, hun læste tidligere på året.

Til sidst evaluerer hun en anden elevs projektfremlæggelse. Jeg havde gerne set, at hun ikke bare skrev ”I learned a lot”, men havde fortalt, hvad hun lærte.

Hendes stil er personlig, afslappet, kommunikerende og dokumenterende – med andre ord en rigtig god logbog.

Den kritiske læser vil måske sige, ”ja, det er fint, men her er der tale om en stærk elev, hvad med de elever, som har større udfordringer?” Til det vil jeg svare: ”Husk, at Anna ikke var en stærk elev, men brugte sin logbog til at styrke sine engelskkundskaber. I min næste blog vil jeg fokusere på logbøger skrevet af elever, som er mindre motiverede, for at se, hvordan de bruger deres logbøger.

Referencer:

Frank, C. og Rinvolucri, M. 1991. Grammar in Action Again: Awareness Activities for Language Learning. Hemel Hempstead: Prentice Hall.