Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk
Blog
Tænk 2
I den sidste uge har jeg brugt to højaktuelle retssager i USA til at få mine elever i 7.-9. klasse til at tænke.
I min sidste blog argumenterede jeg for, at vores opgave som lærere er at få eleverne til at tænke.
I den sidste uge har jeg brugt to højaktuelle retssager i USA til at få mine elever i 7.-9. klasse til at tænke.
Den første er sagen om Kyle Rittenhouse. – den 17-årige unge mand, hvis mor kørte ham sammen med hans semiautomatiske gevær til en Black Lives Matter-demonstration, så han kunne beskytte byen mod demonstranter. Den anden er sagen om 17-årige Ahmaud Arbery, der blev skudt og dræbt af tre hvide mænd, da han var ude at løbetræne.
Jeg fremlagde kort sagen om Kyle Rittenhouse og bad klassen om at diskutere, hvad de syntes om den. Eleverne syntes, at det var en spændende sag. At han er kun 17 år gammel og har et ekstremt farligt våben, at hans mor vil køre ham til en demonstration med våbnet, og at han dræber to mennesker, fik diskussionen til at køre i grupperne.
Så viste jeg videoen om Kyle Rittenhouse (link: Kyle Rittenhouse), og eleverne fik lejlighed til at snakke igen.
Kyle blev fundet uskyldig i alle anklagepunkter og er nu en helt for de folk i USA, som bakker op om ”the second amendment” (retten til at bære våben).
Der er ikke noget rigtigt svar her. Vi kan synes, at han er skyldig eller uskyldig, og alle ”synsninger” er rigtige, men sagen fik eleverne til at tænke og bruge engelsk kommunikativt.
Dernæst fortalte jeg om Ahmaud Arbery-sagen. Igen fik eleverne mulighed for at diskutere først og se videoen bagefter (What Ahmaud Arbery's murder exposes about America - BBC News).
Begge sager handler om selvforsvar, men de ender helt forskelligt. Begge sager lægger op til emner som racisme, våbenlov i USA, politik i USA og en diskussion om ”right and wrong”.
Og begge sager får eleverne til at tænke.