Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk

Blog

Inklusion! Elevautonomi?

Inklusion!..........prøv elevautonomi

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen Nr. 05 (14. marts 2019) skriver forskeren Lotte Hedegaard-Sørensen, ”For børnene er det væsentlig at kunne vælge mellem forskellige arbejdsformer, at have indflydelse på, hvordan opgaver skal løses. Når de bliver mødt med tillid til, at de kan løse opgaven på en god måde, har de også en masse energi at tilføre undervisningen.”

Det er lige præcis den situation, som eleverne møder i en time, hvor der praktiseres elevautonomi.

  • De vælger selv, hvad de vil arbejde med.
  • De vælger selv samarbejdspartner(e) eller at arbejde alene.
  • De evaluerer deres læring undervejs og sidst i forløbet.
  • De er motiverede, da de har ejerskab over deres læring, deres valg, deres produkt og processen.

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

Og de bliver meget dygtige.