Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk

Blog

Stol på de børn!

Hvordan introducerer man autonomi i en 6. klasse?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter at jeg i sidste uge skrev om, hvordan jeg arbejder med autonomi og engelsk i en 9. klasse, spurgte Stine J., om ikke jeg ville beskrive, hvordan man introducerer elevautonomi i en 5. eller 6. klasse. Det vil jeg naturligvis gerne!

Start med at samle klassen og fortæl, at du har fået en lidt sindssyg idé. I løbet af de næste 30 minutter fortæller du, at du vil lade dem bestemme, hvordan de skal lære engelsk. De vil få lov til at tage styringen, og du har valgt at stole på, at de ikke er dumme, og at de ved meget bedre, end du gør, hvad der interesserer dem, og hvad de har behov for at blive bedre til i engelsk.

Du kan fortælle dem, at du har hørt eller læst om ”elevautonomi”, og – HVIS DE VIL – vil du prøve at se, om det virker.

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

Der vil forhåbentligt være stor undren og mange spørgsmål fra eleverne. Du kan besvare de fleste spørgsmål med, at ”du vil se, hvad der sker, når du stoler på dem, og stoler på, at de vil blive dygtige til engelsk”. Forklar dem, at du vil flytte fokus fra undervisning til læring, og at du i de kommende uger vil forsøge at holde mund for ikke at forstyrre deres læring.

Lav en aftale med dine elever om, at I afsætter seks uger til forløbet/forsøget, hvis de vil. Efter de seks uger får de lov til at afgøre, om det har været en god ide at lade dem bestemme, eller om de vil have, at du skal overtage styringen igen.

VIGTIGT! Forklar, at du som lærer er nødt til at have rygdækning for, hvad der foregår. Du skal kunne se og dokumentere over for din leder, at de tager ansvar. Det betyder, at de skal skrive logbog, som viser, at de arbejder og lærer.

Logbogen skal skrives på engelsk i OneNote eller Google doks. Eleverne skal både skrive i timen og derhjemme om:

Hvad de laver

Hvorfor

Hvordan

Hvad de har lært (fokus på læring!)

Og de må gerne skrive om alt muligt andet også: deres hest, deres mors fødselsdag, deres aftensmad ... De skal bare producere sprog! ”Learning by doing”.

Selv læser jeg logbøgerne hver uge og giver smileys og korte tilbagemeldinger som ”Good work, Anders”, ”Great stuff, Andrea”, ”Please write more, Anton”, ”Congratulations on your Mum’s birthday, Anna”, ”I wish you were reading more, Alex” …

Jeg retter IKKE fejl i logbogen. Den skal være et sikkert sted, hvor eleven tør kaste sig ud i gebrokkent og fejlfuldt sprog uden at frygte røde streger. I logbogen er lærerens fokus på kvantitet, ikke kvalitet.

Al kommunikation i timen skal også foregå på engelsk. Jeg fortæller eleverne, at hvis du skal lære at svømme eller cykle, hjælper det ikke at læse en bog om det eller se en film. Man skal selv svømme eller cykle, og ja, i starten er det vanskeligt. Det kan de fleste godt huske, men det er KUN VED AT GØRE DET, at de kan lære det. Så det nytter ikke at sige, ”jeg vil lære at tale engelsk”; man skal gøre det. Selvfølgelig skal de have en reminder ind imellem, så jeg siger i de fleste timer, ”My name is Frank, I teach English, and in my lessons we speak English”. Efter tre-fire gange starter jeg bare, ”My name is Frank” …, og så siger de resten eller siger måske, ”sorry, sorry!!!”

Når du har svaret på alle deres spørgsmål og er færdig med at forklare planen, skal eleverne vælge, hvad de vil arbejde med.

Man kan brainstorme i plenum, og ideer kan være diverse Youtubere, et engelsktalende land eller en by, en engelsk bog, Marvel, Brexit, Donald Trump/Joe Biden osv.

Disse er eksempler på, hvad mine to sjetteklasser arbejder med i år:

Rick Riordan

Boris Johnson

Casey Neistat

Minecraft Hypixel

Friends

Zodiac signs

Rich and poor in the US

Gang beast

How computers work

Las Vegas

Death penalty in the US

USA police

New York

Apartheid/South Africa

Canada

Hawaii

Basketball in the US

Marcus Rashford

I løbet af de næste fire uger skal eleverne producere et produkt (PowerPoint, Prezi, drama, foredrag med billeder/tekst, film …) I uge 5-6 fremlægger eleverne. Produktet SKAL vises for klassen. Vi er ET HOLD, som arbejder sammen, støtter hinanden og DELER VORES LÆRING.

I de fire uger, hvor de arbejder med deres emne, skal eleverne blive i klassen sammen med læreren. De er kun børn, og hvis de ikke er i nærheden af læreren, er der større risiko for, at de falder over i dansk, når de snakker sammen. Jeg går fra gruppe til gruppe og spørger ind til emnet, hvad de har fundet ud af og hvor/hvordan. Jeg insisterer på, at eleverne kun må søge på engelsksprogede hjemmesider. Og jeg viser dem, at jeg er INTERESSERET i deres emner og deres research.

Ved fremlæggelsen giver eleverne feedback først – siden er det lærerens tur. Nogle gange kan det være en god idé at udpege 3-4 elever, som skal give feedback (nye feedbackgrupper til hver fremlæggelse).

Hvis de fremlægger med PowerPoint, siger jeg, at dias nummer to skal fortælle, hvad de forventer, at klassen skal lære af deres fremlæggelse, og at deres næstsidste dias har fokus på, hvad gruppen selv har lært, mens de arbejdede med emnet (fokus på læring).

Efter de seks uger evaluerer I sammen. I beslutter, om I skal fortsætte, eller om de vil tilbage til tekstbøger/portaler.

Hvis de vælger at fortsætte, kan I drøfte, om der er noget, som I kunne gøre bedre, fx inddrage mere frilæsning, skrive mere i logbøgerne, tage problemer i gruppearbejdet op på et tidligere tidspunkt osv.