Læs mere fra Tysklærerforeningen for grundskolen:
Ausdruck und Bewegung - og meget mere til tysktimerne
Der gik drama i den, da TLFG tog på studietur til Wien.
Klaus Redl har med stor entusiasme og ekspertise hjulpet TLFG med turen og skaffet os kontakt til skoler med drama-profiler, fortalt om materialer samt Østrig på en finurlig, humoristisk og sjov måde og sørget for to meget kompetente folk til at holde en drama workshop med os. Han har desuden foreslået gode hoteller og spændende spisesteder med lokale retter. Ein sehr, sehr nette Person.
Jeg mødte Klaus Redl i Winthertur i Schweiz i August. Han stod der i sit jakkesæt og hvide skjorte og slips - en meget officiel, høj og ranglet mand med krøllet hår og briller. Han præsenterede sig og sit ministerium i Wien, Østrig – Bundes Ministerium für Bildung und Wissenschaft. Det skete på en International Tysklærerdag og det var alt sammen meget højtideligt. Hans hovedområde er DAF – Deutsch als Fremdsprache – og han viste fine materialer til netop denne undersivning om Østrig. Jeg tænkte straks, at han måtte være interessant for Tysklærerforeningen TLFG, og ham skulle foreningen have fat i, for TLFG har længe gerne villet lave en studietur for TLFGs medlemmer til Wien.
Brug af drama i undervisningen
Drama i tyskundervisningen var turens fokus. Vi deltog i undervisningen med elever på dramahold på to forskellige skoler. Tilgangen var vidt forskellig på de to skoler, men eleverne var begge steder vilde med undervisningen. Det var skønt at se deres entusiasme, medleven og glæde i deres lege med dramatiske udtryk med krop og stemme.
Drama kan noget som vi bestemt kan profetere af i sprogundervisningen.
Helt konkret lavede vi små øvelser, der trænede, fokus, opmærksomhed, bevægelse, tillid og udtryksformer. Det blev leget med det sproglige udtryk på en befriende sjov måde.
F.eks skulle vi på vores workshop sige noget pænt til hinanden via en frugt: Du wunderschöne Ananas- eller vi blev delt i to hold, hvor hvert hold var en person og det modsatte hold skulle bestemme hvad denne person skulle lave: Du pfluchst Äpfeln, som ’personen så gjorde – der blev så tilsat tre stemninger til æbleplukningen f.eks, guter Laune, Müde, ärgerlich – sjov måde at arbejde med ord på. Børnene have f.eks en øvelse, hvor de gik rund og på signal skulle fryse og tage en imaginær selfie: Ich und meine Haare, ich und meine neue Schule, Ich und meiner Lieblingsburger, ich und meine Freund – und so weiter.
Der var rigtig mange gode og lettilgængelige øvelser – nogle kender vi allerede som lege og brainbreaks – men det var sjovt, og der blev hørt og talt meget tysk.
Og så måtte studieturen jo nødvendigvis slutte af med et teaterstykke. På Teater des Jugends så vi stykket: BILOXI BLUES. Det var fuldstændige fantastiske unge mennesker, der spillede og en kæmpefornøjelse at følge deres kropslige geniale udtryk stykkets historie.
https://blog.folkeskolen.dk/drama-inspiration-tysk/pa-vej-til-europas-storste-ungdomsteater/4751499
Links til gratismaterialer på tysk fra vores Wienbesøg
Gratis materialer til undervisning om Østrig kan findes online her: https://www.kulturundsprache.at/ - under OER Materialien
Børn har skrevet korte vidunderlige historier under corona nedlukningen, hvor de jo ikke måtte mødes og lave drama.
Wien schreibt Geschichte https://www.wienschreibtgeschichte-n.com/
Og så fik vi en liste til andre materialer:
https://www.psoe.at/bibliotheksdidaktik/lesefoerderung-lesemotivation
https://www.buchzeit.at/lesen/foerdermaterialien/
viele Übungen für Klasse 1– 4
https://vs-material.wegerer.at/deutsch/d_lesen_foe.htm
https://www.bildungsserver.de/grundschule-unterrichtsmaterial-1661-de.html
Film
Die große Wörterfabrik
https://www.youtube.com/watch?v=Aq2D97kyFp4
Beispiel zu Kinderbuch vorgelesen
Es gibt eine Vielzahl an Hörtexten auf youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=owbvsZ7zPP8
Theorien zur Textverständlichkeit
https://de.wikipedia.org/wiki/Textverständlichkeit#Verständlichkeitsindikatoren
Monster
https://www.buchzeit.at/projekte/monster-leseunterlage
Mittelalter
https://www.psoe.at/fileadmin/user_upload/3_Dokumente-Bibliotheksdidaktik/BiBTipp_/bib_tipp_mittelalter.pdf
Lokale Kohärenz
https://www.buchzeit.at/fileadmin/user_upload/Downloads/Downloads_Lesen/Materiallinks/Lokale_Koha__renz.pdf
Müll
https://www.psoe.at/fileadmin/user_upload/3_Dokumente-Bibliotheksdidaktik/BiBTipp_/bib_tipp_umwelt.pdf
Bildungsserver Tirol
https://tibs.at/unterricht-teaser
Andre Materialer: https://www.sfz-wien.at/material
Die große Wörterfabrik
https://www.youtube.com/watch?v=aIT6W_mXzL0
Die große Wörterfabrik als Kamishibai erzählt
https://www.youtube.com/watch?v=pEu2vnXBauI
Die große Wörterfabrik, vorgelesen
https://www.youtube.com/watch?v=Aq2D97kyFp4
Die große Wörterfabrik als Film
https://phzh.ch/globalassets/phzh.ch/dienstleistungen/materialien-fuers-schulfeld/sprache-auf-der-kindergartenstufe/1_hoeren/1-1_hoeren_die-grosse-woerterfabrik.pdf
Vorschläge für leseschwache Kinder oder Vorschulkinder
https://www.grundschule-rothwesten.de/archiv/2018/die-große-wörterfabrik/
Projekt einer Grundschule, 1. und 2. Klasse, malen, szenisches Spiel, schreiben …
https://grundschul-blog.de/hoertext-die-grosse-woerterfabrik/
Arbeiten mit dem Hörtext, Wortschatzarbeit
Und viele weitere Materialien zu Themen und Büchern
https://grundschule-an-der-burg.de/jahrgang-2-die-grosse-woerterfabrik/