Foto: Birthe Sidsel Strunge

Ausdruck und Bewegung - og meget mere til tysktimerne

Der gik drama i den, da TLFG tog på studietur til Wien.

Offentliggjort Sidst opdateret

Klaus Redl har med stor entusiasme og ekspertise hjulpet TLFG med turen og skaffet os kontakt til skoler med drama-profiler, fortalt om materialer samt Østrig på en finurlig, humoristisk og sjov måde og sørget for to meget kompetente folk til at holde en drama workshop med os. Han har desuden foreslået gode hoteller og spændende spisesteder med lokale retter. Ein sehr, sehr nette Person.

Foto: B. S. Strunge

Jeg mødte Klaus Redl i Winthertur i Schweiz i August. Han stod der i sit jakkesæt og hvide skjorte og slips - en meget officiel, høj og ranglet mand med krøllet hår og briller. Han præsenterede sig og sit ministerium i Wien, Østrig – Bundes Ministerium für Bildung und Wissenschaft. Det skete på en International Tysklærerdag og det var alt sammen meget højtideligt. Hans hovedområde er DAF – Deutsch als Fremdsprache – og han viste fine materialer til netop denne undersivning om Østrig. Jeg tænkte straks, at han måtte være interessant for Tysklærerforeningen TLFG, og ham skulle foreningen have fat i, for TLFG har længe gerne villet lave en studietur for TLFGs medlemmer til Wien.

Brug af drama i undervisningen

Drama i tyskundervisningen var turens fokus. Vi deltog i undervisningen med elever på dramahold på to forskellige skoler. Tilgangen var vidt forskellig på de to skoler, men eleverne var begge steder vilde med undervisningen. Det var skønt at se deres entusiasme, medleven og glæde i deres lege med dramatiske udtryk med krop og stemme.

Foto: B. S. Strunge

Drama kan noget som vi bestemt kan profetere af i sprogundervisningen.

Helt konkret lavede vi små øvelser, der trænede, fokus, opmærksomhed, bevægelse, tillid og udtryksformer. Det blev leget med det sproglige udtryk på en befriende sjov måde.

F.eks skulle vi på vores workshop sige noget pænt til hinanden via en frugt: Du wunderschöne Ananas- eller vi blev delt i to hold, hvor hvert hold var en person og det modsatte hold skulle bestemme hvad denne person skulle lave: Du pfluchst Äpfeln, som ’personen så gjorde – der blev så tilsat tre stemninger til æbleplukningen f.eks, guter Laune, Müde, ärgerlich – sjov måde at arbejde med ord på. Børnene have f.eks en øvelse, hvor de gik rund og på signal skulle fryse og tage en imaginær selfie: Ich und meine Haare, ich und meine neue Schule, Ich und meiner Lieblingsburger, ich und meine Freund – und so weiter.

Der var rigtig mange gode og lettilgængelige øvelser – nogle kender vi allerede som lege og brainbreaks – men det var sjovt, og der blev hørt og talt meget tysk.

Og så måtte studieturen jo nødvendigvis slutte af med et teaterstykke. På Teater des Jugends så vi stykket: BILOXI BLUES. Det var fuldstændige fantastiske unge mennesker, der spillede og en kæmpefornøjelse at følge deres kropslige geniale udtryk stykkets historie.

https://blog.folkeskolen.dk/drama-inspiration-tysk/pa-vej-til-europas-storste-ungdomsteater/4751499

 

 

Links til gratismaterialer på tysk fra vores Wienbesøg

Gratis materialer til undervisning om Østrig kan findes online her: https://www.kulturundsprache.at/ - under OER Materialien

Børn har skrevet korte vidunderlige historier under corona nedlukningen, hvor de jo ikke måtte mødes og lave drama.

Wien schreibt Geschichte https://www.wienschreibtgeschichte-n.com/

Og så fik vi en liste til andre materialer:

https://www.psoe.at/bibliotheksdidaktik/lesefoerderung-lesemotivation

https://www.buchzeit.at/lesen/foerdermaterialien/

 

viele Übungen für Klasse 1– 4

https://vs-material.wegerer.at/deutsch/d_lesen_foe.htm

https://www.bildungsserver.de/grundschule-unterrichtsmaterial-1661-de.html

 

Film

Die große Wörterfabrik

https://www.youtube.com/watch?v=Aq2D97kyFp4

 

Beispiel zu Kinderbuch vorgelesen

Es gibt eine Vielzahl an Hörtexten auf youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=owbvsZ7zPP8

 

Theorien zur Textverständlichkeit

https://de.wikipedia.org/wiki/Textverständlichkeit#Verständlichkeitsindikatoren

Monster

https://www.buchzeit.at/projekte/monster-leseunterlage

Mittelalter

https://www.psoe.at/fileadmin/user_upload/3_Dokumente-Bibliotheksdidaktik/BiBTipp_/bib_tipp_mittelalter.pdf

Lokale Kohärenz

https://www.buchzeit.at/fileadmin/user_upload/Downloads/Downloads_Lesen/Materiallinks/Lokale_Koha__renz.pdf

Müll

https://www.psoe.at/fileadmin/user_upload/3_Dokumente-Bibliotheksdidaktik/BiBTipp_/bib_tipp_umwelt.pdf

Bildungsserver Tirol

https://tibs.at/unterricht-teaser

Andre Materialer: https://www.sfz-wien.at/material

Die große Wörterfabrik

https://www.youtube.com/watch?v=aIT6W_mXzL0

Die große Wörterfabrik als Kamishibai erzählt

https://www.youtube.com/watch?v=pEu2vnXBauI

 Die große Wörterfabrik, vorgelesen

https://www.youtube.com/watch?v=Aq2D97kyFp4

 Die große Wörterfabrik als Film

https://phzh.ch/globalassets/phzh.ch/dienstleistungen/materialien-fuers-schulfeld/sprache-auf-der-kindergartenstufe/1_hoeren/1-1_hoeren_die-grosse-woerterfabrik.pdf

 

Vorschläge für leseschwache Kinder oder Vorschulkinder

https://www.grundschule-rothwesten.de/archiv/2018/die-große-wörterfabrik/

Projekt einer Grundschule, 1. und 2. Klasse, malen, szenisches Spiel, schreiben …

https://grundschul-blog.de/hoertext-die-grosse-woerterfabrik/

 

Arbeiten mit dem Hörtext, Wortschatzarbeit

Und viele weitere Materialien zu Themen und Büchern

https://grundschule-an-der-burg.de/jahrgang-2-die-grosse-woerterfabrik/

Tysklærerforeningen for grundskolen

Her skriver på skift medlemmer af Tysklærerforeningen for grundskolens bestyrelse.