Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Hvad motiverer til sprog? – del 2

På foranledninger af nogen respons på del 1, har jeg nu en anledning til en del 2 også 😊

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For at rette de misforståelser der utilsigtet måtte være opstået, vil jeg understrege, at mit blogindlæg ikke er et angreb på tysklærere.

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Det kan min skrift i nutidsverber måske give anledning til at tro – men det var i hvert fald ikke min hensigt – tværtimod.

Jeg mener, vi nu har en fin og relevant læseplan og vejledning for tysk, der netop lever op til det niveau, som eleverne skal honoreres for. Vejledningsskemaet til mundtlig eksamen, hjælper til karakterbedømmelsen, og mig bekendt udfyldes den af lærer og censor sammen som et 'fast krav'. Så karaktergivning er nu, som den skal være.

Jeg har også set den reviderede læseplan og vejledning under udarbejdelse – og det er flot arbejde.

Vi fik i TLFG sidste år et udtræk af karaktergennemsnit for tysk i de udtrukne eksamener, og karaktererne ligge på lige fod med andre fag – og falder ikke længere udenfor set i forhold til andre fag.

Men elever er stadig bange for at komme op i tysk – jf. f.eks. artikler på folkeskolen.dk efter udtræk blev offentliggjort. Her jubler elever over ikke at trække tysk.

Sådan var det også på min skole sidste år ved denne tid. Min 9. klasse kom desværre ikke op – og de jublede.

Sidste juni gjorde jeg det usædvanlige på skolen at ønske 8. klasse op til årsprøve (prøve-prøve) i mundtligt tysk. Det var en ganske almindelig gennemsnitsklasse, og eleverne var bestemt ikke enige med mig i at det var en god ide. Vi havde også i klassen arbejdet med grammatik ind imellem, og nogle kunne noget, mens det sejlede for andre – og de syntes det var svært, på trods af, hvad jeg prøvede at fortælle dem.

De var virkelig nervøse og meget bange for den prøveeksamen. Vi brugte selvfølgelig vejledningen i bedømmelsen, og det gik faktisk ret godt.

Eleverne opdagede, at det ikke var farligt at komme op i tysk, at de kunne gøre sig forståeligt - både forstå samt samtale – bevares ikke på højt niveau – men kommunikationen lykkedes, og det var en rigtig god oplevelse for os alle. Og myten at tysk er svært var derefter blegnet – det samme var myten om lave karakterer i tysk.

Og så var der en ekstra gevinst. De fleste elever øvede sig rigtigt meget, og det kunne mærkes, da de startede i 9. klasse – så det kan anbefales at elever får lov at komme til prøveeksamen i 8. klasse 😊

Se del 1