Læs mere fra Tysklærerforeningen for grundskolen:
Hvad kan du med ChatGPT i den daglige undervisning?
5 måder at lære et sprog gratis med ChatGPT.
Hvad er ChatGPT egentlig?
Artificial Intelligence (AI) er udgangspunktet for værktøjet ChatGPT, der fredag den 8. december 2023 af Dansk Sprognævn blev kåret til årets ord, og er en af de mest avancerede kunstige intelligenser, der nogensinde er blevet udviklet. Jeg har ladet mig inspirere af fremmedsprogspædagog Gabriel von Sprachheld, der har beskæftiget sig en del med ChatGBTs muligheder.
Jeg lader ChatGBT præsentere sig selv: "Hej, ChatGPT, præsenter dig selv!"
Hej! Jeg er ChatGPT, en AI-sprogmodel udviklet af OpenAI. Jeg er her for at hjælpe dig med spørgsmål, problemer eller bare for at chatte. Lad mig vide, hvad jeg kan gøre for dig i dag!
ChatGPT er i stand til at føre menneskelignende samtaler uden behov for menneskelig deltagelse. Den kan:
- Skrive tekster
- Besvare spørgsmål
- Føre samtaler
- Og endda generere nyt indhold.
Dette giver den enormt potentiale inden for mange områder, herunder sprogindlæring! ChatGPT kan støtte dig inden for næsten alle aspekter af sprogindlæring på mere end 20 sprog! Desuden er hele tjenesten i øjeblikket helt gratis. Der er også en premiumversion tilgængelig, men den er ikke nødvendig for at benytte ChatGPT.
Før jeg giver mine tips til at lære med ChatGPT, vil jeg gerne understrege, at chatten skal bruges med forsigtighed. Selv kunstig intelligens kan lave fejl eller give forkerte oplysninger. Men frem for alt handler det også om kreativitet, så lad os se nærmere på det.
5 måder at lære et sprog gratis med ChatGPT
Tal med ChatGPT
"Jeg vil gerne lære tysk, kan vi chatte på tysk?"
ChatGPT:" Selvfølgelig! Jeg vil gerne hjælpe dig med at lære tysk. Hvordan kan jeg hjælpe dig i dag? Vil du gerne starte med nogle grundlæggende sætninger, øve dig i samtale, eller har du specifikke emner, du gerne vil fokusere på?
Med denne såkaldte "Prompt" kan du starte din samtale på tysk. Spørg ChatGPT om alt, hvad du vil vide om sprogindlæring, eller start en samtale. Følgende yderligere prompts kan hjælpe dig her. "Gib mir eine Frage auf Deutsch."
"Fang ein Gespräch auf Deutsch an!
"Fang ein Gespräch auf Deutsch an”. (Start en samtale på tysk.) Jeg lader mig derpå blot guide af min nye AI-samtalepartner. Nedenfor er den samtale, jeg indledte:
· Fang ein Gespräch auf Deutsch an!
ChatGPT: Natürlich, gerne! Wie geht es Ihnen heute? Haben Sie schon Deutsch gelernt, oder fangen wir von Anfang an?
· Ich kann schon ein wenig Deutsch. Sag bitte ruhig Du zu mir.
· ChatGPT: Natürlich, kein Problem! Wie schön, dass du schon ein wenig Deutsch kannst. Was möchtest du gerne besprechen oder üben? Vielleicht einfache Konversation, spezielle Themen, oder möchtest du Hilfe bei bestimmten grammatikalischen Aspekten?
· Lass uns mit einer einfachen Konversation anfangen.
· ChatGPT: Natürlich, gerne! Wie war dein Tag bisher? Hast du etwas Interessantes erlebt oder gibt es etwas, worüber du gerne sprechen möchtest?
· Mein Tag ist bis jetzt gut gelaufen. Ich bin im Urlaub und habe heute Vormittag eingekauft.
· ChatGPT: Das klingt nach einem angenehmen Tag! Was hast du denn eingekauft? Gibt es bestimmte Dinge, die du besonders gerne in Deutschland machst oder siehst, während du im Urlaub bist?
· Ich habe einfach für das heutige Abendessen eingekauft. Bin übrigens nicht heute in Deutschland.
· ChatGPT: Ah, verstanden! Das Abendessen klingt lecker. Was steht auf dem Speiseplan für heute? Und wo befindest du dich gerade im Urlaub? Gibt es etwas Besonderes, das du sehen oder tun möchtest?
Her afslutter jeg samtalen, men som det fremgår er det muligt at fortsætte måske næsten i det uendelige. Og som det ses, er niveauet ikke afgørende for, at man kan føre en samtale.
Efterfølgende viser, at man kan få rettet og forbedret sin tekst. Det gode ved ChatGPT er, at en computer ikke vil bedømme dig eller dine sprogkundskaber. Det dårlige er, at ChatGPT heller ikke nødvendigvis vil fortælle dig, hvis du laver fejl.
Jeg beder en elev i 5. klasse (november) skrive lidt om sin familie: ”In meine Familie sind wir vier Personern: Mein Vater, mein Mutter, mein klein Bruder und ich. Das ist, was wir ein Kernfamilie nennen. Mein Vater ist Maurer, mein Mutter ist Krankenschwester. Ich gehe in die 5. Klasse und Bein Bruder in Klasse 3.”
Jeg spørger chat GPT om den vil rette min tekst, og den svarer: Natürlich . Hier ist die überarbeitete Version: "In meiner Familie sind wir vier Personen: mein Vater, meine Mutter, mein kleiner Bruder und ich. Das ist das, was wir als Kernfamilie bezeichnen. Mein Vater ist Maurer, meine Mutter ist Krankenschwester. Ich gehe in die 5. Klasse und mein kleiner Bruder in die 3. Klasse."
Jeg vil gerne lære af de fejl der er begået, og jeg beder ChatGPT’en om at forklare mig, hvilke fejl jeg har begået og får følgende svar: ”Selvfølgelig, jeg vil gerne forklare de små korrektioner og justeringer, jeg har foretaget, og nogle grammatikregler:
1. "zu viert": Det er mere almindeligt at sige "wir sind zu viert" for at udtrykke antallet af personer i din familie.
2. "besuchen": Når du taler om at gå i skole, bruger man normalt "besuchen". Så det er "Ich besuche die 5. Klasse."
3. "mein kleiner Bruder die 3. Klasse": I tysk bruger man normalt artikel ("die") med klassebetegnelsen, så det er "die 3. Klasse".
4. Jeg rettede også stavefejlen "Bein" til "mein".
ChatGPT’en supplerer også her: ”Din oprindelige tekst var faktisk ret god, og korrektionerne var primært små sproglige justeringer for at gøre sætningsstrukturen mere flydende og korrekt”.
Jeg har prøvet med længere og sværere tekster fra elever i 9. klasse. Også her kan det lade sig gøre at få uddybet fejlene, få forklaret fejlene. Jeg har eksempelvis spurgt: Kan du forklare, hvad datid (imperfekt) er på tysk?
Chat GPT’en gav følgende svar: ”Datid på tysk, kendt som "Präteritum" eller "Imperfekt," er en tid, der bruges til at beskrive begivenheder, der fandt sted i fortiden. Denne tid bruges ofte i skriftlig tysk, især i litteratur og formelle skrifter. Der er dog også en anden fortidsform, kaldet "Perfekt (før nutid)," som er mere almindelig i dagligtale og også bruges til at beskrive fortid, især i mundtlig kommunikation.
Dannelse af datid (Imperfekt) for regelmæssige verber:
- Verbets stamme + endelserne -te, -test, -te, -ten, -tet
For eksempel, med verbet "spielen" (at spille):
- Ich spielte (jeg spillede)
- Du spieltest (du spillede)
- Er/Sie/Es spielte (han/hun/den/det spillede)
- Wir spielten (vi spillede)
- Ihr spieltet (I spillede)
- Sie spielten (de spillede)
Uregelmæssige verber har deres egne former, og det er nødvendigt at lære dem individuelt, da de ikke følger det samme mønster som regelmæssige verber.
Det er værd at bemærke, at brugen af datid versus perfekt kan variere afhængigt af region og personlig præference. I nogle dele af Tyskland foretrækker folk at bruge perfekt i daglig tale”.
Flere muligheder:
Endelig har jeg benyttet mig af mulighederne: ”Was bedeutet … auf Deutsch?” – ”Kannst du den Text ins deutsche übersetzen?”- ” Kannst du mir weitere Beispiele geben? - "Kan du give mig en kort historie med temaet ”xxx” på tysk at øve mig på?" - "Kan du give mig en grammatikøvelse for tysk om emnet 'datid'?"
I alle tilfælde med positive resultater.
Som det fremgår af ovenstående, er ChatGPT et utrolig godt redskab til at lære sig tysk på. Man skal naturligvis være opmærksom på, at også chatten kan lave fejl. Jeg vil opfordre mine tyskkolleger til selv at gøre egne erfaringer og på den baggrund gøre eleverne opmærksomme på, hvorledes det kan benyttes i den daglige sprogtilegnelse og undervisning, som et godt arbejdsredskab.
Linket til Open AI chat finder du her: https://chat.openai.com
Temaet Kunstig Intelligens (KI) – eller Artificial Intelligence (AI) er højaktuelt!
”Brennpunkt Deutsch” aktuelle nummer 4 22-23 er netop kommet i min postkasse.
Hjalmar Jess, redaktør for Brennpunkt Deutsch har blandt andet besøgt Duborgskolen i Flensborg, hvor han interviewer to elever fra 13. klasse Anna und Cheyenne om temaet ”Kunstig Intelligens”. Interviewet har en henvisning til en QR-kode, hvor det kan høres på SoundCloud og således understøtte teksttilegnelsen.
Cheyenne udtaler blandt andet: ”Also, ich würde sagen, dass die Künstliche Intelligenz auf jeden Fall eine große Stütze und auch eine Hilfe im Unterricht bietet. Dass der Einsatz von KI im Unterricht sorgfältig allerdings geplant sein sollte und man die Aufgabe
nicht nur mit einer KI schreibt, sondern sie als Stütze und Inspirationsquelle benutzt.”
Intervieweren kommer afslutningsvist ind på problematikken om fremtiden for KI, og her udtaler Anna: ”Meiner Meinung nach sollte man eher optimistisch sein, was die Künstliche Intelligenz angeht und deren Entwicklung.
Wie zum Beispiel gerade erwähnt durch die Medizin. Innerhalb der Medizin können durch KI sehr bahnbrechende Lösungen und Ergebnisse erzeugt werden – wie beispielsweise
Die Heilung von der schrecklichen Krankheit Krebs".
Som det fremgår af uddragene, vil det være oplagt at bruge tidsskriftets interviews i en diskussion om KI i tyskundervisningen i de ældste klasser.