Blog

Jeg fatter det næppe!

Kæben var ved at gå af led af benovelse, da jeg så, hvad jeg kunne få ud af at spørge chatbotten ChatGPT om brugen af chunks i tyskundervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Her i juleferien blev jeg præsenteret for OpenAI en chatGPT, der kan forstå og besvare spørgsmål om en bred vifte af forskellige emner. Selve chatmuligheden kan besvare spørgsmål på baggrund af den viden, den indeholder. Den har ikke mulighed for at gå videre via internettet for at hente sin information der.

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Jeg besluttede mig til at se, hvad jeg kunne få ud af spørge om brugen af chunks i tyskundervisningen, og kæben var ved at gå af led af benovelse. I bloggen kan du læse mine spørgsmål og resultaterne i form af svar.

Hvordan bruges chunks i tyskundervisningen?

Mit første spørgsmål var: Hvordan bruges chunks i tyskundervisningen på begynderniveau (A1)? Giv eksempler.

Svaret var: I tyskundervisningen kan chunks, også kaldet chunking eller klynger, bruges til at hjælpe eleverne med at huske og anvende grammatiske strukturer, sætninger og udtryk i deres tale og skrivning.

En chunk er en gruppe af ord, der ofte optræder sammen og fungerer som en enhed i sproget. For eksempel er "Ich bin" en chunk, der betyder "jeg er" på tysk.

Her er nogle eksempler på, hvordan chunks kan bruges i tyskundervisningen:

  1. Repetition: Eleverne kan gentage chunks højt for at øve udtale og forståelse.
  2. Samtaleøvelser: Eleverne kan bruge chunks i samtaler med hinanden for at øve at bruge sproget i kontekst.
  3. Skrivning: Eleverne kan bruge chunks i deres skrivning for at forbedre strukturen og fluiden i deres tekster.
  4. Læsning: Eleverne kan søge efter chunks i tekster, de læser, for at forstå meningen og huske de vigtigste punkter.

Eksempler på chunks, der kan bruges i tyskundervisningen, inkluderer:

  • "Ich bin" (jeg er)
  • "Ich habe" (jeg har)
  • "Ich möchte" (jeg vil gerne)
  • "Ich will" (jeg vil)
  • "Ich kann" (jeg kan)
  • "Ich bin nicht" (jeg er ikke)
  • "Ich habe kein" (jeg har ikke)
  • "Es gibt" (der er/det er)
  • "Ich habe Hunger" (jeg er sulten)
  • "Ich habe Durst" (jeg er tørstig)
  • "Ich möchte etwas trinken" (jeg vil gerne drikke noget)
  • "Ich möchte etwas essen" (jeg vil gerne spise noget)
  • "Ich möchte ins Kino gehen" (jeg vil gerne gå i biografen)

Disse chunks kan kombineres på mange måder for at danne mere komplekse sætninger og udtryk. For eksempel: "Ich möchte ins Kino gehen, weil ich kein Fernsehen gucke" (Jeg vil gerne gå i biografen, fordi jeg ikke ser fjernsyn).

Chuncks, der kan bruges på niveau B1?

Jeg spurgte videre: Kan der gives eksempler på chunks, der kan bruges på niveau B1?

Her var svaret: På niveau B1 (intermediate) i tysk kan du forvente at arbejde med mere komplekse chunks, der indeholder flere ord og grammatiske strukturer. Nogle eksempler på chunks, der kan være relevante på B1-niveau, inkluderer:

  • "Ich würde gerne wissen" (jeg ville gerne vide)
  • "Ich finde, dass" (jeg finder, at)
  • "Ich denke, dass" (jeg tror, at)
  • "Ich habe das Gefühl, dass" (jeg har følelsen af, at)
  • "Es ist möglich, dass" (det er muligt, at)
  • "Es ist wichtig, dass" (det er vigtigt, at)
  • "Es ist nicht sicher, ob" (det er ikke sikkert, om)
  • "Ich habe keine Ahnung" (jeg har ingen anelse)
  • "Ich bin mir nicht sicher" (jeg er ikke sikker)
  • "Ich bin mir bewusst, dass" (jeg er mig bevidst om, at)
  • "Ich habe mich entschieden, dass" (jeg har besluttet mig for, at)
  • "Ich bin der Meinung, dass" (jeg mener, at)

Disse chunks kan bruges i samtaler, skrivning og læsning for at udtrykke mere nuancerede tanker og holdninger, samt for at stille spørgsmål og give meninger.

For eksempel: "Ich würde gerne wissen, ob du das gleiche denkst wie ich" (Jeg ville gerne vide, om du tænker det samme som mig) eller "Ich finde, dass es wichtig ist, dass wir uns um unsere Umwelt kümmern" (Jeg finder, at det er vigtigt, at vi tager os af vores miljø).

Hvad nu?

Der skal herfra ikke megen fantasi til at gå videre med øvelser, spil og lege, hvor chunksene kan indgå på forskellig vis og være med til at højne en aktiv, sjov og lærerig tyskundervisning i den daglige undervisning. Det levner pladsen i denne blog ikke til at gå i dybden med, men mulighederne er åbne. God arbejdslyst.

Du kommer frem til chatGPT her: https://chat.openai.com/chat hvor du må tilmelde dig, inden du kan gå i gang med ”dialogen” med spørgsmål og svar.

Powered by Labrador CMS