Blog

Frank Stoltenberg

Kiwi Handball

Måske er du også gået i fælden: Eleverne påstod at de ville tale en masse tysk samtidig med at de spillede bold. Som om. De havde det sjovt, men talte ikke tre ord tysk. Spild af en kostbar tysklektion. Das Kiwi Handball Projekt i New Zealand kombinerer sprog og sport, og set fra lokalt perspektiv giver det mening på flere måder.

Publiceret Senest opdateret

Håndbold er en perifer sport i New Zealand. Ingen er specielt gode til det, de færreste kender reglerne. Det er helt forskelligt fra Danmark. En anden forskel er at newzealændere ikke tror de er i stand til at lære et fremmedsprog. I am not a language person, siger folk. Så forkundskaber og forventninger til begge dele er til at overse. Til gengæld er glæde og overraskelsen stor, når der vækkes interesse for begge dele. Lærer Alexandra Töniges fortalte på Getvico24 om Das Kiwi Handball Projekt.

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Sport og sprog

Projektets lærere tager rundt og sætter forløb i gang på forskellige skoler, gerne nogle der slet ikke har tysk på skemaet. De medbringer bolde, mål og beklædning. For eksempel trøjer i forskellige farver og frotté-armbånd med påskriften links og rechts. Man aktiverer et basalt ordforråd: mål, bold, løbe, tre skridt, kaste. I små ordvekslinger taler man fx om farverne. Og man tilbyder gode ord til det mundtlige festfyrværkeri der skydes af, når man lader sig rive med af begejstring eller ærgrelse.

Det gode ved sproget om sport er at det er talesprog, motiverende og netop fungerende i en kontekst. Ved opvarmningen indgår ord for kropsdele og bevægelser. Projektet har lagt instruktionsvideoer på youtube, således at man kan arbejde hjemmefra om nødvendigt. For de elever der faktisk gerne vil arbejde mere, kan aktiviteterne udvides med at skrive en slagsang til sit hold, designe plakater, læse børnebogen Fuchsie og mere.

CLIL og læreren op af stolen

Alexandra Töniges forklarer tankegangen bag projektet som CLIL. Content and Language Integrated Learning lever vel af et håb om synergi hvor glæden og interessen for den ene ting hjælper eleven i gang med at arbejde med den anden ting også. Måske på en måde hvor deltageren glemmer sine forbehold, føler sig motiveret indefra og tør at være spontan.

Carl Kinze, Petra Daryai-Hansen og flere taler varmt for CLIL. Jeg synes det er meget vanskeligt at finde det gode fængende fagområde og samtidig holde eleverne fast på dass sie bitte Deutsch sprechen. Men fordi forventningerne til tysklæring i New Zealand kan ligge på et ret lille sted, skal der ikke læres mange ord og chuncks før man i det mindste har en ide om sproget. Eleverne fik oplevelsen af at det er muligt at tale et fremmedsprog. Ifølge Toeniges blev flere lærere grebet af spillet fra nord, og fortsatte selv med at spille det. Det er da noget af en præstation: at få de voksne til at lette måsen og bevæge sig.

https://www.kiwihandball.nz/home