Er den skriftlige prøve et kvalitetsstempel?

Ja, det synes at være en begrundelse, som dansk skoletradition – i hvert fald en del år nu – har hyldet med prøver i alle fag. Jeg vil udtale mig for tysk i forhold til de nye folkeskoleforlig, hvor skriftlig tysk ikke længere skal være en del af udtræksprøven i tysk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Den tidlige sprogstart

Ser vi på skoleforliget ærgrer det selvfølgelig Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG), at den opnåede tidligere sprogstart i femte klasse nu forsvinder igen. Ikke fordi undersøgelser viser eleverne bliver bedre til tysk – for det er der ikke forskningsbelæg for - men fordi den tidlige sprogstart har betydning for elevernes motivation og glæde ved sproget, og vi ved, sprog læres over tid og ved gentagelser.

Tysklærerforeningen for grundskolen

Her skriver på skift medlemmer af Tysklærerforeningen for grundskolens bestyrelse.

Flere timer til overbygningen

At overbygningen i 8 og 9 klasse så igen får fire ugentlige timer, er så fint nok – timerne blev tidligere taget fra overbygningen til af ’finanserne’ den tidligere sprogstart. Konklusionen må derfor være, at for 2. fremmedsprog timetal er der ikke sket en reduktion, men en flytning af timerne og det glæder os da, at man fortsat kan starte med tysk i 6. klasse. Selvfølgelig kunne ønsket have været at tysk havde fået ekstra timer – men det sker nok aldrig. Så at sproget har beholdt sit timetal tolker jeg som en politisk prioritering af 2. fremmedsprog.

Prøven

Mundtlig tysk som udtræksfag er vi vant til – så ikke noget nyt der. Jeg er så ikke klar over om den fortsat eksisterer som obligatorisk prøvefag for 10. klasse som hidtil.

Den skriftlige prøve

Angående den skriftlige prøve, har prøven ikke formået at hæve det meget lave karaktergennemsnit på landsplan for tysk. Det årelange, vedvarende lave karaktergennemsnit kan være mange forklaringer – men jeg tillader mig at konkludere, at en skriftlig prøve ikke har gjort noget godt for tysk.

Prøver kan noget, men jeg tror ikke et øjeblik på at de er afgørende for, at elever lærer tysk. Sprog læres, fordi man har lyst, kan se et formål, gerne vil kommunikere på fremmedsproget og synes det er sjovt. Og tysk kan naturligvis ikke eksistere uden at gøre brug af både en skriftlig og en mundtlig dimension, det siger sig selv. Med prioriteringen på en fortsat udtræksprøve i mundtlig tysk sætter også en politisk dagsorden for, at det er det talte sprog, vi skal sætte fokus på – og det kan naturligvis kun glæde TLFG.

Jeg håber virkelig at det også kan ændre på den holdning, at man bare sætter vilkårlige vikarer på tyskundervisningen, da det selvfølgelig ikke er ok ikke at kunne tysk, når der undervises i tysk. Desuden at alle de tidfordrivende skriftlige træningsopgaver, der bruges tid på fordi det er nemt og giver ro – ja de bliver måske set på med nye øjne og brugt, hvor det giver mening og øger den mundtlige kommunikation.

I tysk har der i mange år været kritik af, at den skriftlige prøve ikke ligner sprogets hverdag i tyskundervisningen. Kritikken har handlet om hjælpemidler og sidst en del om snyd. Sidste udspil fra ministeriet var et tomt dokument, hvor eleverne ikke kunne bruge hjælpemidler og copy-paste. Det virker jo totalt dumt, og TLFG har længe ønsket en anden form for skriftlig prøve, ligesom vi har arbejdet ihærdigt med forsøg med mundtlige gruppeprøver. Vi havde nok ikke forestillet os, de skriftlige prøver helt afskaffet, men i en anden form – så det var en overraskelse.

Eleverne skal selvfølgelig ikke nøjes med google oversæt og chatGPT – men jeg tænker, at når mundtligheden er i fokus, vil den også afsejle sig på en skriftlighed med langt enklere og bedre skriftligt sprog, hvor eleverne ikke behøver at snyde for at magte opgaver. Og heller ikke behøver bevise, at de kan en perfekt grammatik. 

I mine øjne kan det nye skoleforlig vise sig at blive endog meget positivt for faget tysk. Et politisk forlig gør det bestemt ikke alene – men det sætter retningen.