Tysklærerforeningen: Tøv ikke – Kom nu i gang med AI

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg fik af min datter, der underviser i blandt andet tysk på Egå Gymnasium tilsendt en artikel fra Gymnasieskolen, hvor der beskrives, hvorledes en britisk skole erstatter lærere med kunstig intelligens.

Den engelske privatskole tilbyder som den første et AI-program, hvor en computer har overtaget undervisningen fra læreren. Det skaber bedre læringsresultater, siger skolen. Men kritikere frygter naturligt nok konsekvenserne ved at lade maskiner overtage menneskers arbejde.

Tysklærerforeningen for grundskolen

Her skriver på skift medlemmer af Tysklærerforeningen for grundskolens bestyrelse.

I nedenstående blog uddybes ovenstående, og der gives konkrete eksempler via ChatGPT.

I artiklen ”Britisk skole erstatter lærere med kunstig intelligens” har Gymnasieskolen besøgt skolen i England.

Det giver anledning til mange overvejelser. Hvornår og hvordan skal man inddrage AI i undervisningen? Personligt mener jeg ikke, at man skal vente og se tiden an. Det gælder om at komme i gang nu og udnytte og erfare, hvad AI kan hjælpe os med. Artiklen er læsværdig og vil kunne danne baggrund for diskussion kolleger imellem.

Muligheder i fremmedsprogsundervisningen

Jeg ville først og fremmest prøve at få indsigt i mulighederne for fremmedsprog.

Jeg stillede derfor ChatGPT følgende spørgsmål: Hvilke muligheder ser du for at inddrage AI i fremtidens fremmedsprogsundervisning i folkeskolen og på gymnasiet?

GPT svarede:

AI kan spille en vigtig rolle i fremmedsprogsundervisningen i både folkeskolen og gymnasiet og kan forbedre elevernes læring på flere måder. Her er nogle muligheder: 

  1.  Personligt tilpasset læring og adaptiv undervisning
  2. AI kan tilpasse undervisningen til den enkelte elevs niveau og tempo. Hvis en elev har svært ved grammatik, kan AI foreslå ekstra grammatikøvelser, mens en elev med gode samtaleevner kan få mere udfordrende samtaleopgaver.

    Ved hjælp af dataanalyse kan AI identificere mønstre i elevernes styrker og svagheder og tilpasse undervisningsmateriale derefter. Dette giver en mere målrettet læring.

  3. AI-assisterede samtalepartnere og chatbots
  4. Chatbots kan simulere samtaler med modersmålstalende, hvilket giver eleverne mulighed for at øve sig i autentiske samtalesituationer. Dette er især nyttigt i skoler, hvor der ikke er mulighed for interaktion med rigtige modersmålstalere.

    AI-samtalepartnere kan også give feedback på udtale og foreslå alternative måder at formulere sig på, hvilket kan hjælpe eleverne med at forbedre deres mundtlige færdigheder.

  5. Automatisk feedback på skriftlige opgaver
  6. AI kan bruges til automatisk at rette og give feedback på skriftlige opgaver. Den kan identificere grammatiske fejl, foreslå forbedringer i ordvalg og give eleverne specifik feedback på, hvordan de kan forbedre deres skriftlige færdigheder.

    På denne måde kan elever få hurtigere og mere detaljeret feedback, hvilket hjælper dem med at lære af deres fejl i realtid.

  7. Udtale og intonationsøvelser
  8. AI kan analysere elevernes udtale og give feedback om forbedringer. Gennem talegenkendelse kan AI vurdere intonation, rytme og præcision i udtalen og hjælpe eleverne med at opnå en mere autentisk accent og forbedre deres mundtlige kommunikation.

    Derudover kan AI tilbyde øvelser, der træner elevernes evne til at forstå forskellige accenter og dialekter.

  9.  Virtuel virkelighed (VR) og augmented reality (AR)
  10. Kombineret med AI kan VR/AR tilbyde immersive læringsoplevelser, hvor eleverne kan "rejse" til et land, hvor målsproget tales, og interagere med virtuelle personer og miljøer.
    Dette kan skabe en autentisk læringssituation, hvor eleverne får brugt sproget i relevante kontekster.AI kan her agere guide og korrekturlæser og dermed fremme den praktiske brug af sproget i en kontekst, der ligner virkeligheden.

  11. Kulturel forståelse og sprogforståelse
  12. AI kan introducere eleverne til kulturelle aspekter af sproget gennem tekster, videoer og opgaver, der fokuserer på kulturforståelse. Ved hjælp af naturlig sprogbehandling kan AI analysere og oversætte kulturindhold og hjælpe eleverne med at forstå kulturelle forskelle og nuancer i sproget.
    Desuden kan AI analysere og forklare idiomer og ordsprog, som ellers kan være svære for elever at forstå.

  13. Gamification og motiverende læringsapps
  14. AI kan skabe tilpassede spil og udfordringer, der gør sprogindlæring sjovere og mere engagerende. Elever kan arbejde på forskellige niveauer og få belønninger for deres præstationer, hvilket kan øge deres motivation.
    AI-styrede apps kan desuden integrere realtids feedback, opnåelser og leaderboards, der giver eleverne ekstra incitament til at forbedre sig.

  15. Forbedring af lærernes undervisning og planlægning
  16. AI kan støtte lærere ved at analysere data fra klasserummet og give forslag til forbedringer i undervisningen. Ved hjælp af dataanalyse kan AI også hjælpe lærere med at finde ud af, hvilke områder klassen generelt har brug for at fokusere mere på, og dermed tilpasse undervisningen.
    Desuden kan AI hjælpe med at udvikle nye materialer og give læreren forslag til emner og opgaver, der vil være særligt nyttige for klassen baseret på tidligere præstationer og fælles udfordringer.

Udfordringer og hensyn

Selvom AI kan være et værdifuldt værktøj, bør der også tages hensyn til etiske overvejelser, databeskyttelse og balancen mellem teknologi og menneskelig interaktion i sprogundervisningen.

Jeg føler mig fristet og spørger ChatGPT:

I ovenstående svar skriver du bl.a.: 6. Kulturel forståelse og sprogforståelse AI kan introducere eleverne til kulturelle aspekter af sproget gennem tekster, videoer og opgaver, der fokuserer på kulturforståelse. Kan du give mig et konkret eksempel til tysk? Ikke overraskende fik jeg her et eksempel, som mine tyskkolleger kan benytte i julemåneden. God fornøjelse!

Forståelse af tysk juletradition gennem AI-assisteret interaktiv læring

Forestil dig en AI-drevet læringsplatform, hvor eleverne får mulighed for at udforske og lære om de tyske juletraditioner, såsom fejring af Weihnachten (jul) og Nikolaustag (Sankt Nikolaus-dag) gennem en kombination af interaktive aktiviteter, kulturvideoer og samtaler med AI-karakterer.

  1. AI-præsentation af julemarkeder (Weihnachtsmärkte): AI kan introducere eleverne til de berømte tyske julemarkeder gennem videooptagelser og billeder fra byer som Nürnberg og München. Eleverne kan "bevæge" sig gennem en virtuel julemarkedstur, hvor de ser dekorerede boder med traditionelle varer som Glühwein (gløgg), Lebkuchen (julekager) og Weihnachtspyramiden (julepyramide). AI kan foreslå ordforråd og udtrykkende relateret til disse produkter og traditioner.
  2.  Interaktiv samtale med AI-karakterer: Eleverne kan chatte med en virtuel tysk familie, som fortæller om, hvordan de fejrer jul. For eksempel kan "familien" beskrive, hvordan børnene pudser skoene den 5. december for at forberede sig til Nikolaustag den 6. december, hvor de vågner op til slik og små gaver i skoene, hvis de har været "artig" (velopdragne). Eleverne kan stille spørgsmål som: "Hvad sker der, hvis børnene ikke har været artige?" og få AI-figurerne til at fortælle om den tyske tradition med "Knecht Ruprecht", der bringer kul til de uartige børn.
  3. Simulering af traditioner og ritualer: AI kan simulere en virtuel julebordsdækning, hvor eleverne får instruktioner til at sammensætte deres eget "Adventskranz" (adventskrans) med fire lys, der symboliserer nedtællingen til jul. AI kan desuden hjælpe dem med at skrive deres egen ønskeliste til julen i form af et brev til "das Christkind" eller "der Weihnachtsmann" (julemanden) og rette ordforråd og grammatik undervejs.
  4. Udtaletræning gennem julesange (Weihnachtslieder): AI kan præsentere eleverne for populære tyske julesange som "O Tannenbaum" og "Stille Nacht, heilige Nacht". Eleverne kan høre og læse sangteksterne og derefter øve sig i at synge eller recitere versene, hvor AI giver feedback på udtale og intonation. Dette træner både lytteforståelse og udtale på en underholdende måde.
  5.  Quizzer og kulturspørgsmål: Til slut kan AI teste elevernes forståelse med kulturquizzer og små opgaver om tyske juletraditioner. Eleverne kan få spørgsmål som: "Hvad er forskellen på Weihnachtspyramide og juletræet?", eller "Hvilken rolle spiller advent i den tyske juletradition?" AI kan tilpasse sværhedsgraden på quizzerne til elevernes niveau og hjælpe dem med at sammenligne med egne juletraditioner.
  6. Denne type AI-assisteret læring gør det muligt for eleverne at få en dybdegående kulturel forståelse af tyske juletraditioner, samtidig med at de lærer relevant ordforråd og øver udtale. Det gør undervisningen mere autentisk og relevant og skaber en interaktiv måde at lære sproget og kulturen på. God fornøjelse og Fröhliche Weihnachten!