Tyskbloggen

Tyskbloggen

Blog

Bewegung muss sein

Med folkeskolereformen fra 2014 blev det lovmæssigt fastlagt, at eleverne i gennemsnit skal bevæge sig 45 minutter i løbet af en skoledag. Jeg er ikke i tvivl om, at mine kolleger under normale omstændigheder gør, hvad de kan for at eleverne i dagligdagen får sig bevæget også i tysktimerne, men hvad gør man i en corona tid, hvor eleverne ”kun” er med online?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er hen ad vejen blevet skrevet meget om bevægelse og bevægelsens betydning. Meget overskueligt, har man kunnet læse på emu.dk, hvor det i en artikel om ”Bevægelse” blandt andet udtrykkes: Bevægelse dækker over et væld af forskellige fysiske aktiviteter, der skal understøtte elevernes læring og trivsel.

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Hvad er bevægelse?  Bevægelse kan være fysiske aktiviteter i fagene. Her kan bevægelsen integreres, så den understøtter faglig læring og træning. Bevægelse kan også være korte aktiviteter med fysisk aktivitet i fagundervisningen, eksempelvis brain breaks, eller længere aktiviteter i samarbejde med idræts- og kulturforeninger med mere.

Formål  Formålet med alle former for bevægelse er at øge elevernes læring, motivation og trivsel. Det er desuden målet at fremme sundheden hos børn og unge gennem forebyggende motion og bevægelse.

Hvad kendetegner bevægelse i skolen?  Bevægelse skal tænke ind i alle dele af et forløb - planlægning, gennemførsel og evaluering. Det skal sikre, at bevægelsen bliver relevant og kvalificeret samt støtter op om målene med undervisningen og tilgodeser alle elever.

Et didaktisk og pædagogisk redskab  Bevægelse kan som et didaktisk og pædagogisk redskab understøtte elevernes læring og på den måde være med til at motivere og variere undervisningen. Bevægelse skal således være et meningsgivende element i skoledagen.

Den interesserede kollega kan læse meget mere på https://emu.dk/grundskole/dansk/bevaegelse/bevaegelse

Men hvad gør vi i tyskundervisningen?

I det daglige findes der forskellige varianter, men her kommer et par forslag til, hvorledes eleverne på 9.årgang kan beskæftige sig med bevægelse via onlineundervisning.

Eleverne kan opfordres til at læse: ”Wie viel Bewegung braucht der Mensch?” på https://eatsmarter.de/gesund-leben/gesundheit/wie-viel-bewegung-braucht-der-mensch

Hvori indgår ”10 Regeln für Bewegung”

Læreren kan stille konkrete spørgsmål til teksten eller få eleverne til at kommentere de 10 regler. Hvad er deres holdning til reglerne og hvorledes efterlever de den enkelte regel?

Sport macht spaß

Lad eleverne besøge Gabi Fastners YouTube-kanal med over 1000 videoer på tysk til at holde sig i form. Lad dem vælge en øvelse, som de forbereder sig på at gennemgå med kammeraterne over nettet eller, når de er tilbage i skolen igen.

Eller lad dem besøge en konkret side: https://www.youtube.com/watch?v=tM1pCgT-io4&list=PLKSNR-nHKRS9jKd9eUv9facoYqQMQAkI2 hvor de lytter og gennemfører øvelsen.

God fornøjelse.

Powered by Labrador CMS