Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Gemt, men ikke glemt

Husker du projektet med husketeknikker i tysk på Sønderbroskolen i Aalborg? Har det så båret frugt her et år senere?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Langtidslagringen – virker det?

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Den første test af elevernes ordkendskab inden for udvalgte emner blev lavet i uge 34 sidste år. Det var inden undervisningen af ordene gik i gang. Det samlede resultat lå på 8%. Efter undervisningsforløbet på 3 uger blev der testet igen: 81%! Tre måneder senere blev der testet igen: 80%. Suverænt! Samtidig må det jo også siges, at de lærere, der underviste eleverne, var lærere, der selv var helt nye i undervisningsmetoden. Mellem test 2 og 3 har der ikke været fokus på repetition af ordene.

En af de deltagende tysklærere, Anja Løgtholt, testede sin egen klasse før sommerferien igen. Klassen lå samlet på 15% efter test 1, 91% efter test 2 og 88% efter test 3. I juni 2019 var klassens resultat 81%. Det er efter min mening vildt imponerende! Testen, Anja lavede før sommerferien, var oven i købet uanmeldt, så eleverne fik ingen varsel om det, så de kunne smugtræne inden.

Mere end bare et godt ordforråd

Men der ligger jo så meget mere i alt dette. Én ting er, at eleverne får et større ordforråd. Noget andet er, at denne form for indlæring – ifølge flere lærere – medfører en helt anden aktivitet i klassen. Metoden er, som flere elever også har udtalt i evalueringen, anderledes, sjovt, fjollet og lærerigt. Konsulent Ann Katrine Rannestad ved Skoleforvaltningen Aalborg siger: ”Det er imponerende, at samtlige 6. og 7. klasses elever har haft en vild progression i ordkendskab. Resultatet er flot, og jeg er begejstret over, at ordene virkelige hænger fast. Eleverne har taget læringen til sig, og de er selv meget stolte og oplever, at de er blevet dygtigere.” Skoleleder Steffen Hessellund påpeger motivationsfaktoren og endda mere end det: ”…og det er mit indtryk, at alle elever har haft en succesoplevelse, fordi alle har kunnet se en markant fremgang. Samtidig er det min oplevelse, at dette også har givet faget en anden status blandt eleverne – det har været sjovt og anderledes…”

Motivation og troen på, at man kan

Hvad er det så, der motiverer elever til at lære tysk? Fjollede husketeknikker kan være én ting. Troen på, at man kan, kan være en anden. Som Anja Løgtholt fra Sønderbroskolen siger, så giver et større ordforråd eleverne tryghed i sproget. Det gør det jo, fordi de tror på, at de godt kan. I Das deutsche Haus i Sindal havde vi besøg af nogle af skolens elever i foråret, som havde været med i projektet om husketeknikker. På et tidspunkt skulle eleverne dyste i netop ordforråd. Hvilket hold kan på skift sige flest tyske ord, der starter med et bestemt bogstav? Bogstavet O giver fx ord som Ohr, oben, Obst, orange, Oma, Opa, oder. Alt sammen ord, som man kan forvente at høre fra elever i 7.-8. klasse. Men jeg ved ikke lige, hvor mange andre elever der har ordet ”Oberschenkel” liggende på rygraden, så det lige kan fyres af i en leg, hvor man er under tidspres. Jeg var i hvert fald ikke i tvivl om, at det var husketeknikkerne, der var årsag til, at dette ord bare blev rystet ud af ærmet. Det er da guld værd at kunne finde ord frem fra hukommelsen frem for at skulle google på nettet, synes jeg. Måske er det gammeldags tænkning, men så må det være det. Det kan jeg godt leve med.