Læs mere fra bloggen: Tyskbloggen
Blog
Arbejdsmøde om gruppeprøve i sprog
Hvordan gør vi i praksis? Hvilke problemer kan opstå? Og hvordan kommer vi videre i forsøgsarbejdet? Hvis du gerne vil arbejde med, er du velkommen på arbejdsmøde i Østjylland.
Nu bliver det snart alvor for de skoler der fik tilladelse til at gennemføre afgangsprøver i tysk/fransk som gruppeprøver. Derfor vil vi mødes og gennemgå processen sammen. Hvordan er det nu præcis vi gør. Hvilken undervisning vil være god forberedelse for eleverne? Hvad med ordblinde elever? Der er mange spændende spørgsmål.
Vi mødes 20.2. kl 15 på Solbjerg Skole, syd for Aarhus. Du
er velkommen. Skriv til info@tlfg.dk med emnet: gruppeprøve.
Tre der tramper på broen
Tre skoler fik dispensation, så vi har skruen i vandet, nu med STUKs velsignelse. Der bliver nogle eksamener i 10. klasse, og udtræks-guderne må vide med 9. klasse. Det er ikke overvældende mange, så vi er nok nødt til at gungre desto mere. Mange skoler ansøgte om at være med, men fik nej, desværre også skoler med store franskhold. Begrundelsen er så vag, at den ikke er nogen begrundelse. Vi kan derfor kun gisne om hvad embedsfolket blev bange for, og hvordan vi kan hjælpe dem videre. Måske gør det en forskel at der nu er en anden politisk virkelighed. Så send da ansøgningen igen, ikke af stædighed, men for elevernes skyld.
Hej matematik!
Matematiklærerne har i årevis sendt deres elever til en effektiv, hyggelig og tidssvarende prøve. så spørgsmålet til jer, matematikkolleger er: Hvordan er det lykkedes for jer at få lov til det? Vi sprogfolk skal trækkes med forældede prøveformer. Hele tiden og igen gøres der opmærksom på hvordan især de skriftlige sprogprøver kompromitteres af digitale muligheder. Politikere og embedsmænd kan umuligt være uvidende om dette, men der sker ingenting. Lærerne frustreres, og der må være elever der bliver uretfærdigt bedømt. Sådan behøver det ikke at være.
Til den almindelige torsdag
Gruppeprøven har vist sin berettigelse ved give et præcist og nuanceret billede af hvad eleverne kan. Stemningen har været god. Eleverne forstod at ”vi har gæster”, og ville gerne fremstå så godt de kunne. Når prøven strækker sig over halvanden time, ligner det en undervisningssituation der lykkes virkelig godt. Hvis bare eleverne arbejdede så godt hver torsdag i 5. og 6. lektion … På baggrund af gruppeprøven vil vi udvikle undervisningen, naturligvis for at forberede eleverne godt på prøven, men i lige så høj grad for at forsøge at hente det bedste fra prøvesituationen hjem til hverdagen.
https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-ikast-brande-kommune-tysk/forsog-med-alternativ-tyskprove-gik-over-al-forventning/1344193
https://blog.folkeskolen.dk/blog-gruppeprove-tysk/gruppeprove-status/4641875