Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Nordens første digitale tysklærerdage

Det vrimler med interessante tilbud og spændende viden rundt omkring i tysk-universet. Goethe-instituttet inviterede i samarbejde med de nordiske tysklærerforeninger. Fredag - lørdag kunne man høre om træls sprogpolitik, om seriøs forskning, fjolle rundt, få ideer zum mitnehmen og høre lækker musik. Du skulle have været der.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klappe, klappe cortex

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Klappe-kage-undervisning har vi sgutte tid til. Eleverne skal blive på deres plads og koncentrere sig. Plejer jeg at sige. Måske blev jeg lidt klogere. Michaela Sambanis og Maik Walter, Berlin, fik alle os voksne deltagere til at fjolle rundt. Megaåndssvagt føles det, og for tændt kamera … og bagefter er man selvfølgelig både varmere, friere og i bedre humør. Men det bedste var at de også havde nogle ideer til bevægelsesbaseret undervisning, hvor jeg faktisk tror på at eleverne også vil lære noget sprog af det. Plus en forklaring om cortex, hippocampus og teenagere. Så jeg må hellere læse bogen. Det kan måske blive det næste bogklubprojekt.

Den kroatiske hjerneblødning

Kroatien er et lillebitte land, der bl a lever af turister. For ikke længe siden besluttede dets regering de facto at afskaffe andet fremmedsprog, dvs hovedsageligt tysk. Forbund der repræsenterer undervisere i flere sprog, goethe, alliance francaise og flere ambassader har trukket på samme hammel. Nu er regeringen gået med til at ”fortsætte dialogen med henblik på flesprogethed”. Wauw. Denne beretning kom fra IDV, det internationale tysklærerforbund, som i den slags forhandlinger opfatter sig som en samtalepartner der bliver taget alvorligt af myndighederne. Den næste opgave kunne være i England, hvor man ikke synes der er grund til at lære eleverne noget som helst fremmedsprog før de fylder 16 år. Det er godt nok arrogant.

De skal ha’ no’en test

Det gik Julian Roelle fra Ruhr-Universität ud fra at vi var enige om. Han forudsatte at vi alle sammen tester en hel masse som en del af vores undervisning. Jeg følte pænt meget modstand på den antagelse, og netop derfor forsøgte jeg at holde ved. Rigtigt er det at nogle elever motiveres af konkurrence. Hvis de synes det virker sjovt, har vi godt fat i dem, det har vi jo lige lært hos Sambanis & Walther. Det vigtige ved test som læringsredskab er at eleverne aktivt genkalder sig viden og dermed konsoliderer den. Det er hvad min husmandshjerne kan huske. Naturligvis har Roelle forsket grundigt i hvordan test virker, men han taler tydeligvis ikke fra Skandinavien.

Tysk for dykkere og korsangere

Ifølge Uwe Koreik, Istanbul, er det essentielt at sprog og kultur hører sammen. Når vi skal tale et sprog som er svært for os, kan vi motiveres af indholdet eller de mennesker vi gerne vil kommunikere med. Her kommer foreningen Aubiko ”Austausch, Bildung und Kommunikation” ind i billedet. Hvis du gerne vil opleve Tyskland sammen med dit sangkor, din dykkerklub, dine dysleksi-venner eller du skal arrangere en gemen lejrskole – så kan Aubiko skaffe dig de kontakter du drømmer om. De kan hjælpe dine unge mennesker med at få en praktikplads et sted sydpå. De gør det ikke gratis, men du har chancen for at få dette dyrebare ”fælles tredje” som giver sproget indhold og rejsen mening.

Og det er alt andet lige federe end at se verden på en skærm.