Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Gruppeprøve i tysk '22, cases

Publiceret Senest opdateret

Mine tre tyskhold har afsluttet undervisningen med en gruppeprøve. Det var travle men gode dage. Jeg blev i flere tilfælde overrasket over eleverne: Sie reden ja tatsächlich Deutsch!

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Det generelle billede var at eleverne havde det rart med at være sammen i prøvesituationen. Den minder om det almindelige skolearbejde, så de er trygge ved det. Og samtidig strammede de sig an, for vi havde gæster udefra som censorer. Formen er stadig et eksperiment, så ikke alt var til at forudse. Fordele og faldgruber ses nok tydeligst gennem nogle eksemplariske cases.

Hvilke grupper?

Klassens grupper var sammensat af læreren, men ud fra elevernes ønsker. Det er godt for eleverne at de er sammen med kammerater med nogenlunde samme interesser. Det vil som regel være en god ide at blande grupperne niveau-mæssigt. Og det skal gå op; alle skal placeres. Mon ikke alle lærere kender det puslespil. Så her følger et par eksempler fra det virkelige liv, navnene er opdigtede, elevens faglige niveau markeret med A, B og C.

Nogle skulle varmes op

En gruppe var langsom om at komme i gang. Deres forberedte oplæg gik trægt for dem. De fik en lidt svær opgave inde i lokalet, men det viste sig at den ansporede dem. I den fælles arbejdsproces blev de mere og mere indholdsmæssigt interessante og sprogligt flydende. I de sidste minutter færdiggjorde eleverne hinandens sætninger så man skulle tro de var trillinger. Dette var et perfekt eksempel på hvad der kan ske, når eleverne spiller hinanden gode.

Stor faglig forskel

I en anden gruppe var der større forskel på elevernes niveau. Alfa er absolut dygtig og samvittighedsfuld. Beta kan godt, men har ikke arbejdet specielt koncentreret. Jeg havde ingen forventning om at Charlie ville arbejde særlig godt, han plejer at forklare at han intet tysk kan, og så fjolle sin tid væk. Charlie havde virkelig ikke meget at byde ind med, men han var med til at holde en god stemning. Han var fokuseret. De få ord han kunne, fik han pudset op og brugt i alle tænkelige konstellationer. Pigerne hjalp ham uden at gøre en hel masse ud af det. Så gruppen havde faktisk en fin intern kommunikation og forekom meget sympatisk.

Elever med stort fravær

Selvfølgelig have Anna, en af klassens bedste, ønsket at arbejde sammen med to andre flittige piger. Som puslespillet kunne gå op, endte hun med Bibi og Coco. De var begge i gang med en ond spiral i forhold til fravær. Jeg tvivlede på at de ville dukke op, og havde en plan B for Anna. Men alle kom! De var forberedte og Coco viste sig endda at tale rigtig fint – tror ikke hun havde åbnet munden i månedsvis. Anna fik tydeligvis ikke demonstreret sit flotte niveau. Hun havde sagtens kunnet hjælpe et par elever med faglige vanskeligheder og selv stråle imens. Men dette at hun ikke kunne regne med sine kammerater, gjorde hende usikker. Og da de så alligevel dukkede op ud af det blå, var de som to solister. Så det var træls for Anna, lige som det havde været for hvem som helst, når nogen er depri i stedet for at hjælpe til. Men hov, det er vist en anden snak.

Anna får en flot årskarakter. Coco har siden sagt at hun var oprigtigt glad for at hun overvandt sig selv og deltog i årsprøven. Det er jeg også glad for.

Hvad viser eksamener?

Prøver viser et andet billede end hverdagen, og det kan gå begge veje. Jeg oplevede dog en bedre chance for et nuanceret indblik i elevernes funktionelle sprog i denne kommunikerende form..

En anden ting: Hvor var det fedt for mig at høre mine ”fremmede” kollegers opfattelse af elevernes sprog og strategier. Hurra for mine 10. klasser, for de kan hvert år vælge at gå til prøve, og derved får jeg prøveerfaring. Niende klasse derimod – jeg har aldrig, aldrig haft mine 9. klasser til mundtlig prøve. Så det var som juleaften at få kollegers tilbagemelding om hvad min undervisning i mundtlig tysk rækker til.

Powered by Labrador CMS