Den flyvende tysklærer

Kim Østerskov Andersen er netop blevet udnævnt til at deltage i arbejdet med Fagfornyelsen for faget tysk. Derfor vil jeg gerne præsentere hans synspunkter her på blog’en. Så start her, og hør ham på Tysklærerdagen i Flensburg til november.

Offentliggjort

Kim Østerkov Andersen er en meget aktiv mand. Sammen med indsigt og erfaring har det givet mulighed for indflydelse, fx på de nye mål for faget tysk. Dette ligger i forlængelse af i undervisningsministeriets samtaler med de faglige foreninger, hvor Kim har deltaget for Tysklærerforeningen.  Som specielt spændende fremhæver han arbejdet med gruppeprøverne. "Det har været vildt at være med i, fordi forsøget både er nået langt ud i hele landet og langt ind i systemet”.

Magt?

Tysklærerforeningen for grundskolen

Her skriver på skift medlemmer af Tysklærerforeningen for grundskolens bestyrelse.

Vejen til disse fora gik gennem Tysklærerforeningens bestyrelse. At Kim bliver lyttet til, er en følge af hans erfaring og netværk, men også en følge af hans faglige indsigt i didaktik. 

Det hænder at lærere opfordrer Kim til at gøre dette eller hint gældende, som om han sad med magt over beslutningerne. Det gør han ikke, men en vis grad af indflydelse har han klart. De faglige foreninger bliver hørt, men beslutningerne bliver taget i et politisk miljø, hvor mange vil være med til at bestemme. Så det er vigtigt at der er gode folk med som både orker og evner dette arbejde. Og man skal være indstillet på det lange seje træk.

Motivation. Start med dig selv

Arbejdet på cfu giver kontakt til alle typer af lærere. Mange har god succes med deres undervisning. Det er nogle friske typer som gerne vil eksperimentere. Andre følger med i øvelserne, men er i virkeligheden optagede af barriererne.

Kims kæphest er MOTIVATION. Start med dig selv. Det smitter. Find ud af hvad der fungerer for dig som lærer og for dine elever. Af og til må man være lidt selvkritisk: lykkes min undervisning? Ved jeg egentlig hvordan min egen undervisning virker? Fejlfinderi og for meget præk virker i hvert fald ikke på børn.

Kim Ø Andersen

-lærer for 5. – 9. klasse i Greve kommune

-konsulent på CfU Absalon Roskilde, arbejder med læremidler, efteruddannelse, internationalisering

- læremiddelforfatter

- sidder i faggruppen for tyskfaget 

- skal arbejde med fornyelsen af faget tysk

- i TLFGs bestyrelse siden 2020

- Musiker, organist med flyvetimer

- gift, så glem det  (-;

Kim er pt optaget af de fire kompetenceområder - lytte, læse, tale, skrive - i kommunikative kæder. I hans position er det vigtigt også at sætte sig ind i teorien bag; hvorfor virker det? Og helt jordnært: tal tysk.

Hvorfor tysk?

Sprog er en af mange kompetencer vi har brug for. Danmark vil gerne ses som et foregangsland. Danmark er et land der gerne vil blande sig, fx i EU. Så skal sprogkompetencerne med, så vi kan anvende dem til direkte kommunikation.

Men hvad fik københavneren Kim, en musikalsk type, til at interessere sig så voldsomt for tysk? I gymnasiet var han interesseret i naturvidenskab, men et udvekslingsophold i Tyskland vakte interessen, der siden førte til et års studier i Lüneburg. Det autentiske kulturmøde var afgørende. Ligesom det er for mange lærere og elever.