Blog

Foto: Tine

Eleverne skal lære sprog

Den største motivation må være sproget selv.

Publiceret Senest opdateret

Så blev det efterår igen – tiden flyver – og for mange med sidste skoleår i erindring. Måske har vi fået nye kollegaer. Dem skal vi passe godt på. Tysklærere hænger ikke på træerne. Måske er du selv ny – så er det godt at vide, at vi er her for dig.

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Vi nærmer os den årlige Tysklærerdag og generalforsamlingen – begge dele d. 27. oktober – og må igen se tilbage. TLFG ser tilbage på er år med fuld aktivitet – somme tider kan vi ikke følge med i det frivillige foreningsarbejde, fordi mange spændende ting faktisk rører på sig på tyskfronten.

Foreningens store arbejde er altid omkring vores faste årlige Tysklærerdag. Vi forsøger at lytte efter de ting, der sker på tyskfronten, så vi kan præsentere relevante indslag, der kan få afspejling på vores tyskundervisning efterfølgende.

Vi oversvømmes konstant af andres gode ideer til at gøre tysk spændende og motiverende og fuld af bevægelse og kreativitet. Det skal vi naturligvis skæve til, men vi må aldrig glemme vores kerneydelse, der handler om at eleverne kommer til at mestre det tyske sprog kommunikativt.

Eleverne skal lære sprog

Og det at opleve at kunne forstå, tale, skrive og læse bør naturligvis være den største motivation til at lære tysk. Den største motivation må være sproget selv. Eleverne skal opleve at de mestrer sproget på deres plan.

På min efterskole er der rigtig mange dygtige elever. Det skyldes det store arbejde, der ligger på fødeskolerne. Eleverne forstår ofte ikke hvor dygtige de er, de har en fin basis, men mange tør ikke at bruge det sprog, de har. Det er ekstremt vigtigt at eleverne har brug for simple sætningsstrukturer til kommunikation – og det skal vi hjælpe dem med at opbygge og bruge kommunikativt.

I år har vi valgt to workshops på Tysklærerdagen, hvor det handler om hvordan vi får eleverne til at opleve og erkende at de mestrer sproget kommunikativt – ikke via ordbøger og oversættelsesprogrammer og pc – nej, ved at bruge det sprog, de har. Her ligger vores vores kerneydelse, og den skal vi altid udvikle på.

Hvis man har styr på kerneydelsen, behøver man jo ikke være så nervøs for oversættelsesprogrammer, om man har de rigtige portaler, om undervisningen er sjov nok og om de lærer tysk ved at røre sig, eller om de af og til keder sig eller synes tysk er svært.

Kerneydelsen udvikling hænger naturligvis sammen med læseplaner og prøvevejledninger og ikke mindst med forsøg. Derfor glæder det os at kunne præsentere Læringskonsulenten, der om nogen har fingeren på pulsen på Tysklærerdagen. Og vi ser frem til at høre om de erfaringer, der er gjort med ny prøveform med gruppeprøve. Og så bliver det fedt efterfølgende at drøfte udmeldinger og erfaringer i et forum af tysklærere.

Læs mere på www.tysklaerer.dk