Tysklærerforeningen for grundskolen

Blog

Det der ikke interesserer, giver ingen mening

Den 5. september 2019 afholdt CFU, Aarhus Årets Tysklærerdag 2019. Det blev en dag med teoretisk og praktisk input, så deltagerne var godt klædt på til at give en inspirerende undervisning. Oplægsholderne var lektor Jette von Holst Pedersen med ”Sinnvolles Unterrichten – det skal give mening!” og Mona Kjær, Heidi Mølgaard og Helen Sørensen fra ”Das deutsche Haus” i Sindal. Der vil ikke i denne blog være muligt at gå i detaljer, men lad mig fremhæve et par punkter, der også for ikke deltagere kan give anledning til overvejelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Meningsfuld undervisning

Tyskbloggen

På Tyskbloggen blogger på skift medlemmer af Tysklærerforeningens bestyrelse.

Ikke overraskende dukkede der i ”Sinnvolles Unterrichten – det skal give mening” adskillige overvejelser op til ”Faghæfte Tysk 2019” (bilag), som Jette von Holst Pedersen har været pennefører for.

Hun citerede Robert Kleinschroth for sentensen ”Was nicht interessiert, wird nicht registriert”, og det er så sandt, som det er sagt. Fanger vi ikke elevernes interesse, kan alt andet være ligegyldigt.

Jette von Holst Pedersen påpegede, at læring har brug for en ’følelsesmæssig’ involvering, hvor eleverne kan forbinde erfaringer med nye perspektiver, veje og horisonter. Kan undervisningen gøres interessant, relevant og attraktiv for eleverne, vil de erfare, at ”det har noget med mig at gøre”. Hvis man formår at vælge et stof og en form, der taler til eleverne, bliver undervisningen også lettere spændende, sjov og anderledes – eleverne motiveres, og de involverer sig i at bruge sproget aktivt. Materialevalget bliver således fundamentet for en motiverende tyskundervisning.

Autentiske tekster

Jette von Holst Pedersen understregede betydningen af lige fra starten af undervisningsforløbene at benytte sig af autentiske tekster, idet de åbner op for indblik i tysksprogede kulturers måde at leve, tænke og organisere samfundet på. Hun understregede, at mange af de gængse forlagsudgivne undervisningsmaterialer ikke indeholder muligheden for en tilgang til autentisk materiale.

I den efterfølgende debat påpegede flere deltagere muligheden af at have det faste fundament i et undervisningssystem og så supplere med aktuelle autentiske (multimodale) tekster.

Chunks

Naturligvis blev brugen af chunks i undervisningen understreget.

Det kan i den forbindelse anbefales at læse to tidligere blogindlæg af Jette von Holst Pedersen på folkeskolen.dk:

”Chunks er god sprogøkonomi” https://www.folkeskolen.dk/633302/chunks-er-god-sprogoekonomi

”Chunks som benzin på sprogtilegnelsens motor”: https://www.folkeskolen.dk/641390/chunks-som-benzin-paa-sprogtilegnelsens-motor

Grammatik

Ikke overraskende blev også grammatikken i den daglige undervisning berørt.

Her understregede Jette von Holt Pedersen, at grammatikken er et redskab for vellykket kommunikation –ikke et ’mål’ i sig selv, og at der løbende må kastes ’spotlights’ på sproglige strukturer i det sprog, eleverne anvender men i en meningsfuld kontekst.

Hun påpegede, at ved at automatisere chunks opbygges der (i første omgang) et lager af uanalyseret grammatisk viden –denne viden kan senere i forløbet blive genstand for sproglig opmærksomhed, og at grammatisk viden IKKE kommer først –men sidst i tilegnelsen af et sprog!

Workshop

I eftermiddagens workshop fik deltagerne lejlighed til at analysere metoder, indhold og ideer i ”Tidlig sprogstart”, og jeg vil her henvise læserne til hjemmesiden Undervisningsmateriale til tidlig tysk: https://tidligeresprogstart.ku.dk/tysk/ hvor der findes en guldgrube af spændende ideer med helt konkrete forløb til en aktiv tyskundervisning.

Deutsches Haus in Sindal

Mona Kjær, Heidi Mølgaard og Helen Sørensen var informerende, og workshoppen om eftermiddagen var meget inspirerende, så deltagerne fik et overflødighedshorn af ideer med hjem. Jeg vil tillade mig her at referere til følgende artikler på folkeskolen.dk: https://www.folkeskolen.dk/602575/sindal-skole---spydspids-for-tysk-her-bruger-man-etwinning og ”Flaskeposten”, der fortæller om Das deutsche Haus’s muligheder: http://www.flaskeposten.nu/tre-tysklaerere-aabner-das-deutsche-haus-sindal/

Mangler du inspiration?

Mangler du inspiration, kan jeg anbefale dig at melde dig til Tysklærerforeningen for Grundskolens tysklærerdage den 25. og 26. oktober 2019 i København. På hjemmesiden www.tysklaerer.dk vil du kunne læse det spændende, inspirerende og afvekslende program og tilmelde dig til dagene.

Tilmeldingsfrist er den 25. september 2019.

Powered by Labrador CMS