Tysklærerforeningen for grundskolen
Blog
Sådan kan vi styrke tyskfaget i grundskolen
Tysklærerforeningen for Grundskolen peger på følgende tiltag, der kan fremme tyskundervisningen i Grundskolen
Læreruddannelsen
Læreruddannelsen - er, udhulet timemæssigt, og der er ikke afsat tid til egentlig sprogtræning og sprogudvikling derfor kunne det være ønskeligt, at der var indlagt sprogbad i linjefaget således at deltagerne som en del af linjefaget har mulighed for at deltage i en udveksling/ophold, hvor sproget er tysk. Det kunne være sprogkursus eller følordning på tysktalende skole.
Kommunale sprogstrategier
Kommunerne får lavet lokale sprogstrategier - herunder brobygning med ungdomsuddannelserne
får fokus på at skabe synergieffekt mellem sprogfagene og overvejer indretning af sprogfag-lokaler
CLIL - indtænke faglighed i andre fag med kommunikationssproget tysk.
Eksamen
Forsøg med nytænkning af den mundtlige og skriftlige prøve og prøveform - sætte udviklingsarbejder i gang.
Signalværdien i at gøre prøven obligatorisk
Mundligheden i grundskolen
Lejrskoler/ophold i Tyskland
Mulighed for tidlig tysk, hvor det giver mening og hvor det ønskes Midler til tolærerordning i tysk
Skolesamarbejde med tysk som kommunikationssproget.
Tid og mulighed for Brobygning med ungdomsuddannelserne
Prøvevejledning kommer til august og ikke i sidste øjeblik
Gode muligheder for efteruddannelse for at give den bedste undervisning
Kommunale fagkurser.
Midler og tid fra skolen til at deltage i faglige kurser, konferencer og netværk
Tid til kommunale faglige netværk
Skolerne prioriterer mulighed for sprogbad i tysktalende land - kurser eller/og ophold
Tid, prioritering og vikarstøtte til efteruddannelse.
På bestyrelsens vegne
Torsten Lange Ditte Brink Bjarke Skovgård Ann-Kristin Henriksen Kim Ø Andersen Adeline Raahauge Muntenjon Carl Kinze Tine Lund
www.tysklaerer.dk