Toppen af isbjerget - og alt det usagte om pengene i naturfagene.

”Så har du penge, så kan du få, men har du ingen, så må du gå” 

Hvis jeg havde millioner af kroner til at investere i folkeskolens naturfag, så er jeg ikke i tvivl om, hvordan de skulle bruges. Jeg ville tage udgangspunkt i mine elevers og min egen hverdag, og forbedre den. Hvad mangler vi? Et natur- og teknologilokale, et Makerspace, et drivhus, en tipi og TID til udvikling samt implementering af nye tiltag fx STEM-forløb. 

Publiceret

Der diskuteres ofte om fondenes berettigelse i at blande sig i folkeskolen. Der er nogen, der taler for og andre imod, at fondene skal blande sig med millioner af kroner i skolen. Personligt havde jeg helst set, at det ikke var nødvendigt, og at staten selv kunne finansiere midler til naturfagene. Da dette ikke er tilfældet, så tager jeg gerne imod andres midler for at skabe bedre rammer og undervisning for eleverne.

Dette er en lang debat! Jeg er klar over, at nogen synes, at personer som mig sælger vores sjæl for ussel mammon. Jeg er også klar over, at fondene er med til at sætte dagsordenen med emner, grej, teknologier mm, og det er ikke sådan, at undervisningen er tiltænkt.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
mettemellerup74@gmail.com

Men vi må forholde os til den hverdag vi står i! Fondene og deres penge er en stor spille i folkeskolen – om vi vil det eller ej. 

Hvad nu hvis…

Lad os lege med tanken om, at man fik millioner af kroner til sin skole, sit fagteam og naturfagene – hvad skulle pengene så bruges til?

Jeg ville bruge pengene på at bygge et faglokale til natur og teknologi. Så ville jeg bygge et stort drivhus i vores Verdensmålshave og fylde det med planter og bord/bænkesæt, så det kunne blive til undervisningsrum. Og en stor tipi med flis og hynder på gulvet, hvor eleverne kun være til undervisning, ligge og læse eller bare VÆRE. Et Makerspace, hvor eleverne kunne eksperimentere, bygge, afprøve og være nysgerrige på opfindelser, skulle vi også have.

Til dem, som siger, at disse faktorer ikke har indvirkning på elevernes læring og motivation – så vil jeg da gerne afprøve denne påstand.

Med et faglokale, et drivhus, en tipi og et Makerspace så kunne vi lære eleverne mere, da bl.a. undersøgelsesbaseret undervisning og Engineering vil blive en naturlig del af undervisningen. Vi ved, at disse tilgange øger elevers motivation, hvilket vi godt kunne bruge i naturfagene.

Mattias har jo lovet midler til faglokaler, så mon ikke jeg bare skal vente?

Den anden del af pengene ville jeg bruge på TID til lærere, så de kunne udvikle og implementer god undervisning. Naturfagene vælter rundt i projekter (hvor mange er god og relevante), men når bevillingen stopper, så stopper projektet, og den langvarige implementering sker ofte ikke.

Hvis 6F- modellen, grubletegninger, frontforskning, SSI, undersøgelsesbaseret undervisning, virksomhedssamarbejde, STEM, teknologiforståelse, kompetencebaseret evaluering og MEGET mere skal blive en del af naturfagenes hverdag og på sigt en del af vores DNA, så tager det tid. 

Tid til samarbejde, tid til uddannelse, tid til refleksioner, tid til afprøvelse, tid til at fejle og prøve igen, tid til at opbygge professionelle læringsfællesskaber, tid til at opbygge naturfaglig kultur og sikre kapacitet for udvikling på alle plan i organisationen.

Jeg drømmer om rammefaktorer, der er med til at skabe god undervisning og motivation til dannelse og uddannelse.

Jeg drømmer om TID til udvikle og implementering af ny viden.

 

Jeg skriver dette indlæg i forhold til naturfagene. Der kan nemt argumenteres for at penge til folkeskolen skulle bruges på andre faktorer, men det lader jeg andre skrive om.

Hvad ville du bruge pengene til?