Fyrværkerisikkerhed er stadig højaktuelt og bør måske være en fast del af årshjulet for samtlige årgange.

Fyrværkerisikkerhed på skoleskemaet

Sidste nytår kom 192 personer akut til skade pga. fyrværkeri. Heraf var der 34 alvorlige skader. Børn fylder stadig i statistikken, og desværre sker mange af skaderne, når de selv antænder fyrværkeriet. Endda helt op til omkring 90 procent ved de 11-14 årige.

Offentliggjort Sidst opdateret

Intet krav om fyrværkerisikkerhed i skolen

Vi skal sørge for, at børn kan bevæge sig sikkert rundt i trafikken, lære dem hvordan de undgår at få sexsygdomme, uønskede graviditeter og derudover også andre og yderst fornuftige ting. “De obligatoriske emner” eller de tidligere “timeløse fag” indeholder en lang række krav om, hvad vi kontinuerligt bør finde tid til at inkorporere i årsplanerne. 

Andre interessenter som fx banker, idrætsforeninger, miljøorganisationer og politiet presser på udefra for at tilføje endnu mere til listen. Og ikke et af disse forslag er irrelevant, men det er utopi at finde plads til alting. 

Dog vil jeg i dette indlæg slå et slag for noget helt andet, og ikke mindst voldsomt aktuelt i den nære fremtid, nemlig fyrværkerisikkerhed. 

Sprængte hvidkålshoveder

Tilbage fra min egen skoletid husker jeg meget klart, at der kom en ung gut ud for at fortælle om, at fyrværkeri er farligt. Eller det er nok en overdrivelse, for jeg husker intet indhold, udover at han viste os, hvad der sker, hvis man sætter et kanonslag ind i et hvidkål. 

Så fra den dag lærte jeg, at hvidkål og kanonslag var en dårlig kombi. Og måske også lidt mere end det, men det var den umiddelbare konklusion i min 7-årige hjerne.

Om Anders - naturfagsrådgiver-vikar

Anders Slotved er vikar som naturfagsrådgiver for Mette Mellerup. Han er lærer på Vester Hassing Skole i Aalborg Kommune, hvor han underviser i alle biologitimer og de fleste geografitimer, samt er skolens naturfagskoordinator. 

Blot en god idé eller et behov?

Omkring 33 procent af de alvorlige ulykker forbundet med fyrværkeri sker for børn under 18 år. Det er et tal, som har været ret konstant i en årrække, så jeg antager, at den indsats, der har været ydet for at forbedre sikkerheden og informationerne herom, ikke har været god nok. 

Derfor synes jeg også, det er et emne, som vi bør prioritere utroligt højt, og opgaven er faktisk slet ikke så uoverskuelig, som man kunne frygte. 

Undervisningsmateriale fra Sikkerhedsstyrelsen

Igennem nogle år har Sikkerhedsstyrelsen hvert år udgivet noget undervisningsmateriale, som indeholder et færdigt powerpoint samt en lærervejledning. Materialet er tilpasset, så man kan vælge, om det skal være til indskoling, mellemtrin eller udskoling. 

Alle slideshows indeholder gode og simple forklaringer om regler og sikkerhed, informerende film samt spørgsmål og påstande, som kan bruges til klassesamtaler. 

Omfanget er op til en selv, men én enkelt lektion kan være nok til at nå omkring det meste, så tiden bør ikke være den største forhindring. 

Læs meget mere og kig arkivet igennem på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

God fornøjelse.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Anders Slotved er Folkeskolens naturfagsrådgiver (som vikar for Mette Mellerup). Hans opgaver er at dele sine refleksioner om fagene, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
ande619b@vehask.dk