Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Pendulet svinger mod … FERIE

Hvilket skoleår, hvilken omstillingsparathed, hvilken opfindsomhed og hvilken mæthedsfornemmelse af folkeskolen. I mit liv som lærer har ferien aldrig været så kærkommen. Men hvorfor lige netop i år?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu sidder jeg er et par dage inde i ferien, nyder familien, solen og en kold øl. Pulsen er faldet og kroppen er ved at være i ro. Det har taget flere dage at nå hertil end andre skoleår. 

Jeg har som alle andre af landets naturfagslærere ikke haft de sædvanlige april, maj og juni måneder. Ingen skriftlige eksamener, ingen mundtlige eksamener og ingen censorater. Så hvilke omstændigheder er det, der gør at FERIEN er lige netop så kærkommen i år?

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Det har jeg brugt de sidste dage til at reflektere over. Hvis du også har svært ved at slippe dette skoleår og komme ned i gear, så kan jeg kun anbefale at bruge tid på at bearbejde tankerne. Det har været en brugbar proces for mig, og måske du også kan have gavn af en tur i refleksionskammeret.

De sidste halvandet år:

Siden corona indtog skolen har hverdagen været præget af omskiftlighed, regler, uforståelige regler, lange mails fra ledelse med retningslinjer, lugten af sprit og et logistikmareridt krydret med alt for lidt plads – både i lokalerne og skolegården.  Denne del har været, som den har, og vi har alle gjort, hvad vi kunne for at komme igennem denne tid. Efter dage med refleksioner er jeg kommet frem til, at det ikke er disse faktorer, som har presset mig mest gennem de sidste mange måneder.

Mangel på udvikling og naturfag

En tid uden udvikling og fokus på naturfag har slået mig mere ud end jeg først lige ville være ved. To år i træk har man fra politisk side valgt, at eleverne ikke skulle afslutte deres skolegang med at vise deres viden i naturfag. Jeg kan være nervøs for, hvilken negative konsekvens dette kan få for elevernes uddannelsesvalg. Udvikling af naturfag både personligt og i fagteams har været sat på vågeblus, da alt energi er brugt på at navigere gennem corona.

Jeg håber, at hverdagen med alt det normale er tilbage efter en lang og tiltrængt sommerferie. Jeg håber på et nyt skoleår fyldt med besøg udenfor skolen, udvikling - både personligt og i fagteamet, et forår med fuld skrue på eksamen både som lærer og eksaminator. 

Uden at lyde alt for gammel – så savner jeg bare de gode gamle dage.

Personligt vil jeg trække stikket helt og først melde mig tilbage i samfundet engang i august.   

God sommer & god ferie.

Powered by Labrador CMS