Læs mere fra bloggen: Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
”Forberedt på fremtiden 2” – En mission som en elefant i en glasbutik?
Folkeskolen skal sættes fri, og der skal være plads til ro og fordybelse. I regeringens udspil ”Forberedt på fremtiden 2” er initiativerne for folkeskolen samlet i 5 overskrifter med 35 underpunkter. Og denne gang er der en ide om, at tiltagene ikke er gratis, så der er afsat penge …
Stormen raser udenfor, stearinlys og brændeovnen er tændt og koppen er fyldt med kaffe. Jeg har nu læst regeringens 35 sider lange PDF med deres bud på folkeskolens fremtid.
Det er jo svært at være uenig i udspillet, hvor de fem overskrifter er:
- Frihed under ansvar
- Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
- Mere indflydelse til skolebestyrelserne
- Et styrket lærerværelse
- Stærkere fællesskab i klassen
Elefanten i glasbutikken
Alligevel sidder jeg tilbage og tænker, hvem er elefanten? Er det udspillet, undervisningsministeren eller mig? Folkeskolen er glasbutikken fyldt med standardvarer, unikaglas og et kæmpe varelager.
Er ”forberedt på fremtiden 2” blot et udspil for at få gode bedømmelser på trustpilot? Eller er tilførslen af midler, som Black Friday – hvor forbrugeren måske lige er tilfreds på kort sigt…?
Ronkedor eller matriark for folkeskolen?
Normalt har jeg set mig selv som en matriark for folkeskolen, den ældre, erfarne hun som sikre overlevelse og er et socialt dyr. Men tiden folkeskolen står i, får mig til at blive en ronkedor – en gammel aggressiv elefant -dog ikke af hankøn.
Endnu engang har folkeskolen fået flotte trykte PDF-filer med lovning på udvikling, frisættelse og måske midler. Men jeg har tabt troen på politikernes ord. Når jeg læser tallet 2,6 milliarder kroner til nye faglokaler, så er min første tanke ”hvor mange penge går denne gang til konsulenter?”!
Der er SÅ STORE FUNDEMENTALE PROBLEMER i folkeskolen, vi bløder på trivsel både på elev- og lærersiden.
For at blive i elefanternes verden, så er elefanterne på savannen truet af krybskytteri, globalopvarmning og tab af deres habitater. Nogle elefanter bliver reddet og får en beskyttet tilværelse i et reservat eller dyrepark.
Hvordan vil folkeskole se ud, hvis os, der har været matriarker, flygter til andre reservater? Hvad sker der med den ellers smukke savanne, når de små elefanter mister deres ledere?
Elefanter er et af mine yndlingsdyr og jeg håber, at vende tilbage som matriark en dag. Er dog i tvivl, om det bliver på savannen …
Kære Mattias
Endnu et opråb fra folkeskolen. Denne gang med elefanter som metaforer, måske vi skulle mødes til kaffe og konstruktiv dialog i zoo foran elefantburet. Du ringer, så kommer jeg til KBH.
KH Mette
Fortsat god efterårsferie til alle læsere, både de små og store elefanter, ronkedorer, matriarker og andre der passer ind i mit elefantbillede.