Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Dragebygning - en magisk dag fyldt med faglighed.

Vi blev alle som børn igen

Sidste fagdag med to 9.klasser, ingen eksamensforberedelse, men derimod en opgave der gjorde, at vi alle fandt vores indre legebarn frem. Tværfaglighed fra matematik og naturfag gik op i en højere enhed. Designcirklen, Engineering, samarbejde, flow, faglig pointer, grin, bevægelse og en mindeværdig afslutning på naturfagsundervisningen blev summen af dagen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Da skuffelsen over, at dette års naturfagsprøver igen var aflyst, havde lagt sig, og vi lige havde sundet os lidt – gik jagten ind på at planlægge en god og ordentlig afslutning på skoleåret i naturfag. Det blev bl.a. til denne fagdag, som er omdrejningen for dette indlæg.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

PÅ BYGGE DRAGER

Se – det er jo en ældgammel disciplin, som de fleste nok har prøvet som små, måske i deres egen tid i folkeskolen. Min makker og jeg bestilte materialer hjem fra nettet. (Alternativt kan man også købe blomsterpinde, bambuspinde, snor, brunt papir mm)

Vi forberedte et kompendium med dragernes historie, tidslinjer, opbygning, typer og links til YouTube klip fra forskellige dragefestivaller. Eleverne begyndte med at læse og se filmklip. Herefter fik eleverne dagens opgave, som var simpel og nem at gå til.

Dagens opgave

  • Gå sammen i grupper 3-4 stykker
  • Vælg en dragetype fra jeres kompendium
  • Byg dragen
  • Afprøv dragen

Hvis jeres drage kan flyve, så er opgaven lykkedes.

Eleverne gik i gang med en iver vi sjældent har set. Alle naturfagskompetencer kom i spil og inden længe blev matematikken en betydningsfuld følgesvend i dragebyggeriet. Der skulle måles, beregnes, spejles og vinkler og vinkelsummer kom også i spil. En gruppe var i lange dialoger om de skulle bruge GeoGebra til at tegne deres drages i. Der blev tegnet skitser, diskuteret om balancepunkter, knop, knuder og hvilke geometriske figurer, som ville flyve bedst. Der var også grupper, hvor æstetikken fyldte mere end fysikken.

Det var sådan en dag, hvor eleverne ikke ville ud af klassen, da det blev frikvarter.

Dragerne blev bygget færdig og så snart en gruppe var færdig - LØB de ud for at afprøve deres drage. Alle grupper havde bygget drager, der fløj, på trods af dårlige vejrforhold med regn og til tider manglende vind. Så opgaven var løst, men eleverne var ikke færdige...

Eleverne er igang med at designe og skabe deres drage

Alle grupper kom ind for at forbedre deres drager, der blev justeret på alt mellem himmel og jord, for at dragerne kunne flyve bedre og højere. Ikke noget vi havde bedt eleverne om, men det kom til dem som den største selvfølge.

Hvad kan denne type af opgaver?

På en eller anden måde er denne type af dage ikke nem at lave om til et færdigt undervisningsforløb. Der er faktorer i spil, som vil ændre sig, og dermed ændre denne type af fagdag. Eleverne og lærerens relation er i høj kurs (også) på sådan en dag.

En næsten færdigbygget fugledrage

Hvis ”dragedagen” sættes på årsplanen, som et tværfagligt forløb mellem matematik og naturfag, kan den så det samme som ”vores – dragedag”?

Nogen gang kan god undervisning ikke sættes på formel eller gentages. Jeg håber alligevel, at en ”dragedag” kan inspirere din undervisning, og at mine kollegaer sætter den på årsplanen næste skoleår.

Så få vind i håret, byg drager og oplev elever i flow...