Blog

Selvom det hedder en vejledning - så skal den læses ...

Pivgodt eller vanvittigt dårligt?

I disse dage fyldes indbakker og postkasser med censormateriale. Synopser, outline, mundtlige prøveoplæg, problemstillinger med arbejdsspørgsmål, ukendte spørgsmål, pensumlister er blot nogle af de begreber, som fylder hos overbygningslærerne i denne tid.

Offentliggjort Sidst opdateret

Vi er tilbage til tiden før Covid-19, og prøverne i folkeskolen er i fuldt flor. De skriftlige prøver er overstået og snart (mandag den 22. maj …) begynder de mundtlige prøver.

De fleste af os knokler for at få materialet til censor klar og skippet afsted. For os, som skal ud som censorer – ja vi modtager jo materialet. Og mundvigene kan vende begge veje, for hvad modtager man … Er materialet pivgodt eller vanvittigt dårligt?

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Jeg vil prøve at kaste lidt nuancerede betragtninger ind i denne debat.

Når man modtager censormateriale, er der adskillige faktorer, som man skal gennemtænke. For nogle er det første gang, for andre er det 3 år siden og for andre er tæt på rutinearbejde. Jeg ville ønske, at jeg kunne skrive, at alle gør deres bedste. Men dette er desværre ikke altid tilfældet. Jeg kender en del, som ikke læser prøvevejledningen til deres fag, hvilket jeg synes er uacceptabelt og uambitiøst på deres fags vegne.

Når man taler sammen, lærer og censor, så hold den gode tone. Tænk over, hvad der skal bringes i spil inden prøverne, og hvad der kan vente til efter prøverne.

Hvis man skal ud som censor til en lærer, som skal føre til prøve første gang – så husk at hjælp dem med den vide, som du muligvis ligger inde med qua din erfaring.

Hvis man skal ud som censor til en lærer, som har ført til prøve mange gange, som ikke har styr på deres prøvevejledninger, så påpeg det – på en konstruktiv måde. For det er eleverne, der betaler regningen, når læreren ikke har styr på prøven og formalia.

Oplever du materiale som er helt mangelfuldt, så SKAL du gøre opmærksom på det. Både til læreren og skoleledelsen. Det er en anstrengende opgave, men vi skylder eleverne at tage denne opgave alvorligt.

Jeg kan være betænksom, når jeg læser i diverse grupper på sociale medier, hvad der bliver spurgt om. Mange af spørgsmålene vidner om, at prøvevejledningerne desværre ikke er læst. Det bekymrer mig på elevernes og de kommende prøvers vegne.

Den 22.maj går det løs. Jeg glæder mig både til at føre eleverne til prøve og til at komme ud som censor – både kommunalt og som beskikket. Grib chancen og sug til dig, når du er ude at opleve andre skoler, elever og lærere. Der er gode emner og ideer at hente i samarbejdet med lærere fra andre skoler.

Må den mundtlige prøveperiode blive en fest for elever, lærere og censorer.

God dag / Mette