Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Når man kommer helt skævt fra start i det nye skoleår
12 års erfaring i folkeskolen, en tydelig voksen, fagligt og didaktisk funderet, gode kollegaer. Det var bare ikke nok for mig de første fire uger af dette skoleår. Utilstrækkelighed, manglende tid, søvnløse nætter, og en tur med tårer foran mine bedste kollegaerne, sådan har skolestarten været for mig
Folkeskolen kan være et ubarmhjertigt sted selv for gamle garvede rotter som mig. Dette års skolestart har været nådesløst i min optik.
Hvorfor?
Der er adskillige faktorer, der spiller ind for mit vedkommende. I dette indlæg er det knap så vigtig, hvad der væltede mig. Fokus er, at selvom man på papiret har erfaring og styr på forskellige lærerfaglige områder – ja så kan man godt vælte.
Hvem samler os op?
Ledelsen, AMR, tillidspersonen eller gode kollegaer? Måske en blanding af disse personer. Men hvordan kan vi sikre os, at alle bliver samlet op?
Procedurer på skolen
På mange skoler har man i MED-regi lavet procedurer for vold og nogle skoler har også procedurer for fastholdelser. Har du styr på, hvad der skal ske på din skole ved disse hændelser? Det er vigtigt at have styr på disse procedurer, inden DU får brug for dem… (Taler af erfaring!) Hvis du ikke kender disse procedurer på din skolen, så spørg din leder eller en af MED-medlemmerne.
Tal med nogen …
Hvis du også har haft en tung opstart af dette skoleår, så lov mig at snak med nogen. Der er INGEN skam i dette, tværtimod. Vi skal have en kultur, hvor man åbent kan fortælle om de situationer, som tærer på vores lærergnist.
Hvis du er i tvivl om din skolestart har været ubarmhjertig, så er her en liste du IKKE skal kunne nikke ja til.
- Søvnløshed
- Følelsen af utilstrækkelighed i forhold til eleverne
- Følelsen af utilstrækkelighed i forhold til undervisning
- Indadvendthed
- Ufortalte oplevelser – altså oplevelser, som du ikke har delt med nogen
- Kort lunte
- Trist, sur eller ked af det, når du kommer hjem
Hvis du kan nikke ja til nogle af punkterne – så lov mig at du skal tale med nogen. Eller skriv en kommentar til indlægget, så du ikke skal tackle situationen alene.
Jeg er helt med på præmissen om, at der er et hav af faktorer, som kan påvirke vores lærergerning. Ofte vil det ikke være en enkelt episode / hændelse, som vælter os. Væsentligst er, at man ALTID har rygdækning – også når man vælter!