Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Når man kommer helt skævt fra start i det nye skoleår

12 års erfaring i folkeskolen, en tydelig voksen, fagligt og didaktisk funderet, gode kollegaer. Det var bare ikke nok for mig de første fire uger af dette skoleår. Utilstrækkelighed, manglende tid, søvnløse nætter, og en tur med tårer foran mine bedste kollegaerne, sådan har skolestarten været for mig

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen kan være et ubarmhjertigt sted selv for gamle garvede rotter som mig. Dette års skolestart har været nådesløst i min optik. 

Hvorfor? 

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Der er adskillige faktorer, der spiller ind for mit vedkommende. I dette indlæg er det knap så vigtig, hvad der væltede mig. Fokus er, at selvom man på papiret har erfaring og styr på forskellige lærerfaglige områder – ja så kan man godt vælte. 

Hvem samler os op?

Ledelsen, AMR, tillidspersonen eller gode kollegaer? Måske en blanding af disse personer. Men hvordan kan vi sikre os, at alle bliver samlet op? 

Procedurer på skolen

På mange skoler har man i MED-regi lavet procedurer for vold og nogle skoler har også procedurer for fastholdelser. Har du styr på, hvad der skal ske på din skole ved disse hændelser? Det er vigtigt at have styr på disse procedurer, inden DU får brug for dem… (Taler af erfaring!) Hvis du ikke kender disse procedurer på din skolen, så spørg din leder eller en af MED-medlemmerne.

Tal med nogen …

Hvis du også har haft en tung opstart af dette skoleår, så lov mig at snak med nogen. Der er INGEN skam i dette, tværtimod. Vi skal have en kultur, hvor man åbent kan fortælle om de situationer, som tærer på vores lærergnist.  

Hvis du er i tvivl om din skolestart har været ubarmhjertig, så er her en liste du IKKE skal kunne nikke ja til. 

  • Søvnløshed
  • Følelsen af utilstrækkelighed i forhold til eleverne
  • Følelsen af utilstrækkelighed i forhold til undervisning
  • Indadvendthed 
  • Ufortalte oplevelser – altså oplevelser, som du ikke har delt med nogen
  • Kort lunte 
  • Trist, sur eller ked af det, når du kommer hjem

Hvis du kan nikke ja til nogle af punkterne – så lov mig at du skal tale med nogen. Eller skriv en kommentar til indlægget, så du ikke skal tackle situationen alene.

Jeg er helt med på præmissen om, at der er et hav af faktorer, som kan påvirke vores lærergerning. Ofte vil det ikke være en enkelt episode / hændelse, som vælter os. Væsentligst er, at man ALTID har rygdækning – også når man vælter!