Blog

Wauw – er der naturfagsdag hvert år?

Naturvidenskabsfestival, naturvidenskab, fællesskab, oplevelser, glade elever og kollegaer. Det er opskriften på torsdag i uge 39 på Sølystskolen i Silkeborg.

Publiceret Senest opdateret

I år fejrer vi, at Andreas Mogensen er sent op på den internationale rumstation med temaet ”Ud i universet”.

 

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Torsdag i uge 39 er blevet en traditionsrig dag for både elever og alle lærere på vores skole. En dag, hvor hele skolen er på blandet hold og alle lærere bemander et værksted. Der er 4 forskellige værksteder, som bliver dubleret 6 gange.

Værkstederne er planlagt af naturfagsteamet på vores fagteammøder. Vi har efterhånden en del erfaring i at planlægge dagen, så strukturen med program, hold og posterne er på plads. Hvert år ændrer posterne sig, så de passer til årets team i naturvidenskabsfestivallen.

Materialer og postbeskrivelser bliver samlet i kasser der er klar til vores kollegaer, så de er klar til de forskellige poster.

Program for dagen

8.15 -8.30 opstart i egen klasse

8.35- 8.55 fælles opstart i skolegården, 

Velkomst fra skolelederen

Fælles sang ”Vi flyver på tværs af vort Univers”

8.55-9.05 afgang til første post

9.05-9.45 1.post

9.45 -10.00 pause

10.00- 10.40 2.post

10.45- 11.25 3.post

11.30 -12.15 pause

12.15 -13.00 spisning/pause

13.00-13.30 fælles afslutning i skolegården

13.30 – 13.45 afslutning i egen klasse

 

De 4 poster i år

Stjernebilleder, hvor eleverne fandt deres egen stjernebilleder på https://stellarium-web.org/ og der var opgaver med forskellige stjernebilleder samt vendespil med stjernetegn.

Planetstier, eleverne skulle i fællesskab lave billeder som vidste planeter mm fra rummet. Der var forskellige modeller af planeterne at lade sig inspirer af. Billederne blev efterfølgende hængt til pynt rundt på skolen.

Raketter, et klassiske værksted hvor der skulle bygges raketter som skulle afprøves og justeres for at blive bedre.

Programmering, på dette værksted skulle der programmeres Micro: Bits til at få robotter til at køre.

 

Dette er en dag, hvor omdrejningspunktet er naturfag, og den helt store sidegevinst bliver FÆLLESSKAB. 

I uge 41 har vi en almindelig emneuge, hvor der er skiftende emner år efter år. I år har jeg oplevet en del af mine kollegaer spørg til om vi kan bytte emneugen til en hel naturfagsuge. Det er vigtigt lige at skrive, det var ikke naturfagslærerene der kommer med dette forslag.

Jeg tror, at naturfagene kan noget helt særligt i forhold til fællesskabet. Det at undersøge og konstruere sammen – store og små, hvor alles ideer er brugbare, er simpelthen genialt.

 

Så hvad er pointen med dette oplæg?

Hvis du sidder som naturfagslærer så overvej allerede om I skal være med i naturvidenskabsfestivallen næste skoleår. Der er altid god viden, støtte og økonomi at hente på www.naturvidenskabsfestival.dk

En anden tanke kunne også være at naturvidenskabsaktiviteter kunne bruges i trivsel- og fællesskabsaktiviteter.

 

Jeg håber, at alle har haft en skøn uge 39 fyldt med naturvidenskabelige aktiviteter.

PS: I morgen kommer der et indlæg mere – med en anden tone, det er til Mattias og handler om besparelser…